Kalau lupa password untuk log masuk HSBC Bank, itu biasa. Tak perlu nak panik sangat sebab boleh reset balik. Dan tak susah pun nak reset kata laluan HSBC Bank.

Dalam artikel ini, kami akan berkongsi cara nak reset password HSBC Bank anda secara online.

Reset Kata Laluan HSBC Bank Online

Berikut ialah cara untuk anda buat tetapan semula kata laluan HSBC Bank melalui Perbankan Internet HSBC Bank:

  1. Pergi ke laman web rasmi HSBC di sini: https://hsbc.com.my
  2. Halaman utama HSBC Bank akan terpapar
  3. Klik Log On > HSBC Malaysia online banking
  4. Untuk reset kata laluan, sila log masuk hsbc.com.my seperti biasa terlebih dahulu
  5. Masukkan Username
  6. Seterusnya, teruskan dengan klik butang Continue
  7. Pilih ‘Continue using your password’ untuk masuk menggunakan kata laluan dan bukan ‘Mobile Secure Key’
  8. Klik ‘Forgotten your password?’
  9. Anda perlu mengesahkan identiti anda sebagai pemilik akaun HSBC ini
  10. Pilih salah satu, iaitu samada untuk ‘Reset using security code’ atau ‘Reset using one-time SMS code’
  11. Jika anda pilih untuk ‘Reset using security code’, klik butang Continue dan jawab soalan-soalan keselamatan yang diberikan dan sertakan dengan kod sekuriti melalui Security Device atau Mobile Secure Key
  12. Jika anda pilih untuk ‘Reset using one-time SMS code’, klik butang Continue dan jawab soalan-soalan keselamatan yang diberikan dan sertakan dengan kod SMS yang dihantar ke nombor telefon bimbit berdaftar

Ikuti arahan yang diberikan sehingga proses reset password dan pengesahan siap sepenuhnya
  13. Sekiranya semua proses reset kata lalaun berjalan lancar, anda akan dapat masuk ke dalam sistem Perbankan Internet HSBC Bank
  14. Teruskan dengan transaksi yang diingini seperti pembayaran bil, pemindahan wang dan lain-lain melalui HSBC Online
  15. Selesai

Kalau anda lupa atau tak ingat di mana anda letak Security Device, Mobile Secure Key tidak berfungsi, nombor telefon tidak lagi aktif atau apa-apa sahaja yang berkaitan, sila hubungi Khidmat Pelanggan HSBC Bank

 

Dah Try, Tapi Gagal Reset Password HSBC Bank?

Andai kata anda dah cuba banyak kali tapi masih tak berjaya, hubungi sahaja HSBC Bank.

Berikut ialah cara untuk anda hubungi Khidmat Pelanggan HSBC Bank untuk minta bantuan:

  1. Hubungi pihak HSBC Bank di talian 1300 80 2626
  2. Tekan 1, 2 atau 3 untuk pilih bahasa
  3. Untuk lebih mudah, pilih Bahasa Melayu
  4. Tunggu sekejap sehingga panggilan anda dijawab oleh Khidmat Pelanggan HSBC Bank
  5. Apabila panggilan sudah dijawab, perkenalkan diri
  6. Berikan nombor akaun atau nombor Kad Pengenalan
  7. Maklumkan Khidmat Pelanggan, anda ada masalah untuk log masuk dan tak boleh reset kata laluan
  8. Jika perlu, Khidmat Pelanggan di talian akan tanya beberapa soalan untuk proses pengesahan identiti samada anda benar-benar pemilik akaun yang sah
  9. Untuk proses pengesahan identiti ini, sila jawab soalan-soalan yang diberikan dengan tepat
  10. Agak leceh, tapi ini memang salah satu SOP untuk pastikan bahawa anda bukan ‘scammer’ yang cuba menipu
  11. Pihak Khidmat Pelanggan di talian akan membuat proses pengesahan identiti terlebih dahulu
  12. Seterusnya, pihak Khidmat Pelanggan akan buat semakan
  13. Setelah identiti anda disahkan, Khidmat Pelanggan akan bantu reset kata laluan
  14. Terus kekal di talian sementara pihak Khidmat Pelanggan membantu menyelesaikan masalah anda
  15. Sekiranya semuanya berjalan lancar, masalah log masuk anda akan diselesaikan oleh Khidmat Pelanggan
  16. Selesai

 

Lepas Berjaya Reset, Login HSBC Bank Semula

Jangan terus rasa senang hati kalau sudah berjaya reset kata laluan HSBC Bank anda melalui https://www.hsbc.com.my.

Pastikan anda log masuk HSBC Bank untuk pastikan masalah ini telah selesai.

  1. Berikut ialah cara untuk login HSBC Bank sekali lagi:
  2. Sila layari Internet Banking HSBC di sini: https://hsbc.com.my
  3. Muka hadapan HSBC Bank akan terpapar
  4. Sila login hsbc.com.my macam biasa
  5. Isikan Username
  6. Seterusnya, teruskan dengan menekan butang Continue
  7. Pilih ‘Continue using your password’ untuk masuk menggunakan kata laluan dan bukan ‘Mobile Secure Key’
  8. Isikan Password
  9. Klik butang Log On
  10. Jika tiada ada apa-apa masalah login, anda akan dapat masuk ke dalam sistem HSBC Online
  11. Teruskan dengan urusan perbankan yang dikehendaki seperti pembayaran bil, pemindahan wang dan lain-lain melalui HSBC Online
  12. Selesai

 

Kenapa Perlu Reset Semula?

Berikut ialah beberapa perkara yang mungkin menyebabkan anda perlu buat tetapan semula password HSBC Bank:

  1. Anda memang tak ingat langsung dan telah memasukkan kata laluan yang salah melebihi 3 kali, atau melebihi had yang ditetapkan oleh HSBC Bank
  2. Anda tidak pernah login HSBC Bank beberapa bulan, iaitu melebihi tempoh masa yang ditetapkan
  3. Anda sudah mendaftar, tetapi belum pernah log masuk ke akaun HSBC Bank
  4. Lain-lain sebab yang dinyatakan oleh pihak bank

Anda perlu faham bahawa pihak HSBC Bank sangat mementingkan keselamatan pengguna.

Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mengemaskini kata laluan setiap beberapa bulan untuk memastikan akaun HSBC Bank tetap selamat.

 

Jangan Salah Reset!

Menetapkan semula kata laluan HSBC Bank itu mudah. Walau bagaimanapun, jangan buat sambil lewa kerana ia boleh mendatangkan masalah yang lebih besar.

Jadi, adalah penting untuk mengelakkan kesilapan yang paling kerap berlaku di kalangan pengguna.

  1. Pertama, semak dua kali bahawa anda memasukkan semua maklumat peribadi anda dengan betul semasa membuat pengesahan identiti anda. Ia mungkin kelihatan seperti butiran kecil, tetapi kesilapan titik, huruf kecil, huruf besar atau kesilapan lain boleh menyebabkan proses penetapan kata laluan ini bermasalah.
  2. Kedua, pastikan bahawa setiap kata laluan baru yang anda cipta memenuhi syarat keselamatan bank. Ini biasanya termasuk mempunyai bilangan aksara tertentu, termasuk nombor dan simbol. Cipta kata laluan baru yang tak pernah digunakan langsung itu bagus. Cuma pastikan anda ingat dan simpan baik-baik dalam otak!

 

Akhir kata

Diharapkan agar perkongsian berkenaan cara reset kata laluan HSBC Bank ini mudah difahami.

Terakhir, jika sesiapa sahaja menghubungi anda mengatakan mereka dari HSBC Bank dan meminta maklumat peribadi, nombor Kad Pengenalan atau kata laluan, JANGAN PERCAYA!

Pihak HSBC Bank tidak akan meminta maklumat sensitif pelanggan melalui panggilan telefon semata-mata.

Sila hubungi HSBC Bank sendiri untuk mengelakkan penipuan oleh scammer.

Duit hilang nanti, siapa nak bertanggungjawab?

Semoga bermanfaat.

Adam Haris merupakan individu yang minat bidang computer security, cybersecurity, digital security dan information technology security (IT security). Adam juga berkongsi pengetahuan dan pandangan tentang topik berkaitan scam dan penipuan.

Leave A Reply