Khidmat Pelanggan Bank Rakyat merupakan pusat bantuan yang menyediakan perkhidmatan sokongan dan maklumat kepada pelanggan Bank Rakyat, yang boleh dihubungi melalui talian hotline 1-300-80-5454 (24 jam) untuk urusan perbankan am, atau melalui emel di [email protected], serta boleh mengunjungi mana-mana cawangan Bank Rakyat di seluruh Malaysia untuk mendapatkan bantuan secara bersemuka.
Pusat khidmat pelanggan ini bertanggungjawab mengendalikan pelbagai pertanyaan dan bantuan termasuk semakan baki akaun, urusan kad kredit/debit, perbankan internet i-Rakyat, pembiayaan, pelaburan, serta aduan dan maklum balas pelanggan. Kakitangan yang terlatih sentiasa bersedia membantu pelanggan dengan profesional dan mesra untuk memastikan pengalaman perbankan yang lancar dan memuaskan.
Bank Rakyat Customer Service
Apakah Skop Perkhidmatan Pelanggan Bank Rakyat?
Bank Rakyat menyediakan sistem sokongan pelanggan yang menyeluruh melalui pusat khidmat pelanggan mereka. Perkhidmatan ini meliputi pelbagai aspek termasuk pengurusan akaun dan produk perbankan, bantuan untuk perbankan digital, penyelesaian isu transaksi, serta khidmat nasihat kewangan dan pelaburan.
Sebagai bank koperasi terkemuka di Malaysia, Bank Rakyat memberi keutamaan kepada pengalaman pelanggan yang lancar dan profesional melalui pelbagai saluran perhubungan.
Bagaimanakah Cara Menghubungi Dan Waktu Operasi?
Pelanggan boleh menghubungi Bank Rakyat melalui talian bantuan 1-300-80-5454 untuk panggilan dalam Malaysia atau +603-55269000 untuk panggilan antarabangsa. Untuk pertanyaan bertulis, pelanggan boleh menghantar e-mel ke [email protected]. Bank Rakyat juga menyediakan perkhidmatan dalam talian melalui i-Rakyat, aplikasi mudah alih Bank Rakyat, dan platform media sosial rasmi termasuk Facebook dan X (Twitter).
Pusat panggilan Bank Rakyat beroperasi dari 7:30 pagi hingga 9:30 malam setiap hari termasuk cuti umum. Walaupun talian tidak beroperasi 24 jam, pelanggan masih boleh menghantar pertanyaan melalui e-mel atau platform digital pada bila-bila masa.
Bilakah Perlu Mengunjungi Cawangan Bank Rakyat?
Lawatan ke cawangan Bank Rakyat diperlukan untuk urusan yang memerlukan pengesahan identiti seperti masalah dengan akaun bank, isu transaksi yang tidak sah atau mencurigakan, dan masalah berkaitan kad ATM atau kad kredit.
Cawangan juga mengendalikan urusan yang memerlukan dokumen fizikal, permohonan produk baharu seperti pinjaman, pengurusan wasiat atau perbankan Islam, serta kes-kes yang tidak dapat diselesaikan melalui saluran dalam talian. Pelanggan digalakkan untuk membuat temu janji terlebih dahulu bagi mengelakkan waktu menunggu yang lama.
Apakah Perkhidmatan Yang Ada Di Cawangan?
Cawangan Bank Rakyat menawarkan rangkaian perkhidmatan komprehensif yang merangkumi perkhidmatan kaunter untuk transaksi tunai, pemindahan wang, dan pembayaran bil. Perkhidmatan kewangan termasuk pembukaan akaun, permohonan kad kredit, dan pengurusan pinjaman turut disediakan.
Pelanggan juga boleh mendapatkan khidmat nasihat melalui perundingan peribadi untuk produk perbankan dan pelaburan. Cawangan juga menyediakan bantuan untuk penyelesaian masalah berkaitan kad, akaun, dan transaksi, serta perkhidmatan khas seperti pengurusan wasiat, perbankan Islam, dan perkhidmatan koperasi.
Apakah Langkah Penyelesaian Jika Masalah Tidak Dapat Diselesaikan?
Sekiranya isu tidak dapat diselesaikan melalui khidmat pelanggan biasa, beberapa langkah boleh diambil mengikut peringkat. Pada peringkat pertama, pelanggan perlu mendapatkan nombor rujukan aduan, menyimpan rekod semua komunikasi, dan menyediakan dokumen sokongan yang berkaitan. Jika masalah masih berterusan, pelanggan boleh menghubungi pihak pengurusan Bank Rakyat dan menghantar aduan bertulis dengan bukti lengkap.
Peringkat seterusnya melibatkan laporan kepada pihak berkuasa seperti Bank Negara Malaysia atau Suruhanjaya Koperasi Malaysia. Sebagai langkah terakhir, pelanggan boleh mempertimbangkan tindakan undang-undang, mendapatkan khidmat nasihat guaman, atau menilai pilihan untuk menukar kepada bank lain. Bank Rakyat komited untuk menyelesaikan setiap aduan dalam tempoh 14 hari bekerja, kecuali kes-kes kompleks yang memerlukan siasatan lanjut.
15 Comments
Talian khidmat pelanggan bank rakyat, tidak ada orang bekerja ke?selalu je call tapi take angkat ke susah,dah la guna credit,dah 2 Kali topup dah untuk call, kami ni bukannya T20…
Saya call n d sambung kpd sambungan berkenaan, tapi yg sedihnya, Tunggu hampir45 x ada pegawai yg angkat. Kena tukar nama kpd bankxdeorang
Berapa lama diperlukan untuk membuat kad bank/debit yang hilang.? Lokasi skrg bank rakyat rawang. Telah menunggu 1 jam 10min masih belum selesai proses buat kad bank baru.
Sy masahat bin nawan asal dari sabah.. Ingin bertanya kenapa sy tdk depat loan kerita baru sedang kn tunggakan ctos suda sy bayar dn di jelasnkn dari tahun lepas lgi,8 kali sudah sy urus turun naik ke bank rakyat dn bank negara..mana2 bank sy pegi smua pun tdk lulus loan kerita baru..kenapa bank rakyat buat sy mcm ni terhadap sy..lepas tu sy Cuba2 loan pinjaman mna2 bank pun tdk lulus sy punya loan..seoleh2 bank rakyat siksa kehidupan sy. sdng kn sy brkerja jabatan Tetap dn brpincin..8 kali sy pegi bank rakyat kota Kinabalu Soalan yg sma juga d jawap dngn sy.. Sy tdk bole buat loan apa2 trmasuk loan kerita..Btul2 sempit pkiran sy kana buat mcm ni terknan Btul2 hidup sy…….
lemah,lempuh, ko legai2 je ke bank rakyat?… x boleh hadap baik tutup je bank ni seluruh malaysia… aku nak cek nama aku dah clear ke belum.. kemain payah lg ko nak angkat phone… operator ko asik ulang2 je cakap.. makan tahi ke apa..
Biaq betui hang ni
Call hampir sejam tak ada org pick up dah lah tunggu lama no respond very bad
Nak active kan secure tag kena datang ke bank ke. Tel 3 x hampir 5 minit xde orang jawab pun
The customer service for Bank Rakyat is really bad. Please provide basic service at least in the future. Do your job properly since you are being paid. One day you will be in need of a service and then karma will hit you back badly.
_sistem giliran bank rakyat sangat lemah.. proses menunggu yang cukup lama, terlalu banyak prosedure. Masalah tidak cukup staff. Masalah menunggu giliran hampir 3 jam seorang.. Aduan hanya untuk mengharap penambahbaikan bukan untuk menghina atau mencerla.. sekian.._ saya masih sokong Bank Rakyat..
Masalah yang sama saya lalui, telefon hotline, asyik dengar operator jawab khidmat pelanggan kami sedang sibuk sampai hampir setengah jam selama 2 hari ni. Mohon pihak pengurusan Bank Rakyat dapat atasi masalah ini. Panggilan direct ke bank berkenaan pun tiada jawapan. Isu kedua, bila buat settlement pun , pihak bank lewat uruskan stop Biro Angkasa hingga menyusahkan pelanggan.
Setiap hari call , topup semata mata untuk call customer service habis RM 10 setiap hari x lah berapa kali kami call tetap tidak diangkat . Kami call nak minta bantuan bukan hanya nak menunggu , kami bukan orang senang ya sebab call yang tak diangkat itu pon perlukan modal.
saya call customer service sudah 3 minggu namun masih tidak berangkat.berapa lama lgi sy nak tunggu unt selesaikn beberapa masalah berkaitan dgn online?pergi cawangan rawang pun tidak dpt membantu sbb katanya ini kna rujuk dgn customer servis sedangkn brp byk panggilan yg di call semuanya nesin yg bls dgn kata2 semua pegawai perkhidmatan kami sedang sibuk.duk ulang2 perkataan inilh byk
kali.Sekiranya inilh perkhid bank yg diagung2 kn semakin ramailh customer akn beralih arah unt menggunakn perkhidmatan bank yg lbh baik.buat apa tunggu di sini dgn perkhid di kauntet,customer service yg lembab dn tidak bersungguh2.Dahlh brp byk duit top up yg sy keluarkn semata 2 unt menelefin pihak customer service yg sepatutnya mslh itu blh disekesaikn tak sampai 1 minit tetapi ia berlarutan hingga 3 minggu.sampai sekrg masa sy menulis ini pun masalah sy online banking tidak dpt diselesaikn .Dihrp pihak berjenaan terutamanya Pengarah Urusan dpt mengambil tindakn dgn sewajarnya dn sebaik mgkin.Bknnya unt tunggu nak dpt gaji dn bonus tahunan shj dn juga tepuk punggung bos unt dinaikkn jawatan.
Bodoh punya bank, sy call satu jam stengah haram xangkat ingat org call free ka menyusahkan
..haaa..haaa..haa… Xde orng kerja… Dah call seminggu..nak tanya status redeem unit trust jer… Ntah ape2 bank rakyat… Kelaut punya service.. ejen staff unit trust pun sama… Wasp n call pun…xdiangkat… Watever pun… Serv bank rakyat jauh langit nga bomi compare nga others local bank… Haha..haa… Esk kite call lagi… Leh dgr muzic n mesin yg cakap… Haha..