Perbankan Internet Co-opbank Pertama atau juga dikenali dengan nama Bank Persatuan merupakan satu sistem perbankan yang membolehkan pelanggan-pelanggan berdaftar untuk login Co-opbank Pertama dan seterusnya melakukan transaksi perbankan secara online melalui https://www.cbp.com.my/. Ini termasuk urusan harian seperti pembayaran bil, pemindahan wang menggunakan fungsi Instant Transfer Co-opbank Pertama, semak baki akaun Co-opbank Pertama dan macam-macam lagi.
Dalam artikel ini, kami akan berkongsi semua perkara yang berkaitan dengan hal-hal login Co-opbank Pertama.
Cara Login Co-opbank Pertama Online
Berikut ialah cara login Co-opbank Pertama melalui Perbankan Internet Co-opbank Pertama:
- Klik pautan Perbankan Internet Co-opbank Pertama di sini: https://www.cbp.com.my
- Halaman utama Bank Koperasi akan terpapar
- Login e-semakan.cbp.com.my/signin seperti biasa
- Pilih LOG-MASUK
- Masukkan Email
- Sila sahkan imej dan frasa keselamatan seperti yang terpapar di skrin
- Masukkan Kata Laluan
- Tekan butang LOG MASUK
- Sekiranya tidak ada apa-apa masalah login, anda akan dapat masuk ke dalam sistem Co-opbank Pertama online
- Lakukan transaksi yang diingini seperti bayar bil, pemindahan wang dan lain-lain melalui Co-opbank Pertama online
- Selesai
Tak Boleh Login Co-opbank Pertama / Bank Persatuan?
Ada beberapa sebab yang menyebabkan anda mengalami masalah untuk log masuk Co-opbank Pertama.
Antara masalah yang selalu berlaku dan penyelesaian kepada permasalahan login Co-opbank Pertama ini adalah seperti berikut:
- Tersilap Kata laluan Co-opbank Pertama. Apabila ini berlaku, cuba ingat semula dan pastikan anda memasukkan kata laluan yang betul. Pastikan anda tidak menggunakan aksara atau simbol yang tidak dibenarkan dalam kata laluan anda. Jika anda lupa kata laluan, anda boleh menetapkan semula kata laluan atau reset password Co-opbank Pertama anda.
- Tersilap username. Nampak macam tak logik, tapi ia sememangnya berlaku. Periksa sama ada anda telah melakukan kesalahan semasa mendaftar username anda. Jika ya, anda perlu menghubungi bank anda untuk mendapatkan bantuan.
- Sambungan Internet lemah dan bermasalah. Jika line nampak slow macam siput, pastikan anda menggunakan sambungan Internet yang stabil sebelum mencuba log masuk.
- Perkhidmatan Co-opbank Pertama online ditutup. Mohon anda pastikan perkhidmatan Internet Banking tidak ditutup untuk maintenance atau sebab lain. Boleh rujuk Twitter untuk melihat status terkini.
- Masalah cache pada browser. Cuba clear cache dan cookies pada pelayar atau browser anda seperti Google Chrome, Safari, Firefox dan lain-lain lagi. Ini boleh membantu menyelesaikan masalah log masuk yang disebabkan oleh data lama yang tersimpan pada pelayar anda.
- Masalah browser itu sendiri. Cuba gunakan pelayar yang berbeza untuk log masuk Co-opbank Pertama. Ini boleh membantu mengesan jika masalah tersebut disebabkan oleh pelayar yang anda gunakan atau tidak.
Jika anda jenis orang yang celik IT, anda boleh cuba reset password Co-opbank Pertama sendiri secara online melalui https://www.cbp.com.my/. Tidak susah mana pun. Hanya perlu ikut langkah-langkah yang diberikan satu persatu.
Jika tidak berani, sila hubungi Customer Service Co-opbank Pertama jika anda masih mengalami masalah log masuk atau perlu bantuan untuk menetapkan semula kata laluan.
Cara Reset Kata Laluan Co-opbank Pertama Secara Online
Kami faham, anda mahu cepat dan mahu reset kata laluan Co-opbank Pertama sendiri.
Boleh ikuti panduan ringkas berkenaan cara reset password Co-opbank Pertama ini. Sila bersedia dengan telefon bimbit anda di sisi kerana pihak Co-opbank Pertama akan menghantar SMS TAC Co-opbank Pertama atau OTP untuk verifikasi.
Cara Reset Password cbp.com.my Melalui Customer Service
Kalau anda malas nak fikir dan tak ada masa nak Google cara reset password Co-opbank Pertama, anda boleh sahaja hubungi Customer Service Co-opbank Pertama.
Berikut ialah cara menetapkan semula kata laluan Co-opbank Pertama anda dengan bantuan Customer Service:
- Buat panggilan ke Co-opbank Pertama di talian 1-300-88-7650
- Tekan nombor 1, 2 atau 3 untuk pilih bahasa
- Untuk memudahkan urusan pertanyaan berkenaan login, pilih Bahasa Melayu
- Tunggu sebentar sehingga panggilan anda dijawab oleh Customer Service Co-opbank Pertama
- Apabila panggilan sudah dijawab, perkenalkan diri anda
- Untuk tidak melengahkan masa, terus berikan nombor akaun atau nombor Kad Pengenalan
- Beritahu Customer Service, anda ada masalah untuk login
- Sekiranya perlu, Customer Service di talian akan tanya beberapa soalan untuk proses verifikasi
- Untuk proses verifikasi ini, sila jawab soalan-soalan yang ditanya dengan betul
- Ini adalah untuk memastikan bahawa anda benar-benar pemilik akaun ini
- Pihak Customer Service di talian akan membuat proses verifikasi terlebih dahulu
- Seterusnya, pihak Customer Service akan membantu anda buat semakan berkenaan akaun anda
- Jika betul-betul tak ingat password, minta Customer Service reset password
- Terus kekal di talian sementara pihak Customer Service membantu menyelesaikan masalah login dan password anda
- Sekiranya semuanya berjalan lancar, masalah login anda akan diselesaikan oleh Customer Service
- Selesai
Macam Mana Cara Memilih Password Yang Baik?
Secara asasnya, gunakanlah kombinasi huruf besar dan kecil, angka, dan simbol. Ini akan meningkatkan kekerapan kesukaran kata laluan untuk diteka.
- Jangan gunakan kata-kata yang mudah diperoleh, seperti nama penuh, tarikh lahir, atau nombor telefon.
- Jangan gunakan kata-kata yang sama untuk akaun yang berbeza.
- Jangan simpan kata laluan Co-opbank Pertama anda di telefon atau komputer anda.
- Jangan beritahu kata laluan anda kepada sesiapa.
- Sesekali menukar kata laluan Co-opbank Pertama anda, ia akan menambahkan lagi lapisan keselamatan.
- Gunakan panjang kata laluan yang cukup panjang, sekurang-kurangnya 8-12 aksara
Kalau Masih Tak Boleh Login, Boleh Pergi Ke Cawangan Co-opbank Pertama?
Selalunya, masalah login Co-opbank Pertama boleh diselesaikan secara online sahaja.
Namun, dalam kes-kes tertentu, ada kalanya anda pergi hadirkan diri ke cawangan Co-opbank Pertama berhampiran untuk proses verifikasi yang lebih terperinci.
Jika ini berlaku, ikuti panduan berikut:
- Sila pergi ke cawangan Co-opbank Pertama yang berhampiran
- Pastikan bawa Kad Pengenalah dan buku bank (jika ada) untuk pengesahan oleh pihak bank nanti
- Jika tiada buku, anda boleh sahaja tunjukkan screenshot nombor akaun Co-opbank Pertama anda
- Ambil nombor giliran
- Duduk di tempat yang disediakan
- Tunggu seketika, sementara nombor dipanggil
- Jika nombor giliran sudah tiba, pergi ke kaunter tersebut
- Serahkan Kad Pengenalan supaya pegawai bank boleh buat pengesahan identiti
- Maklumkan masalah login anda pada pegawai bank yang bertugas
- Pegawai bertugas tersebut akan bantu anda selesaikan permasalahan login anda yang mungkin tidak dapat dibantu oleh pihak Customer Service Co-opbank Pertama
- Sebelum beredar, pastikan tanya apa-apa soalan berkenaan Perbankan Internet
- Selesai
Akhir kata
Diharapkan agar perkongsian berkenaan cara login Co-opbank Pertama ini akan memudahkan urusan perbankan anda.
Seperti yang dimaklumkan tadi, masalah log masuk Co-opbank Pertama mungkin berlaku akibat beberapa sebab seperti kata laluan yang salah, sambungan internet lemah, atau perkhidmatan internet banking yang ditutup.
Namun, dengan mengikuti langkah-langkah yang disarankan seperti menyemak kata laluan anda, memastikan sambungan internet yang stabil, dan menghubungi Co-opbank Pertama, anda boleh menyelesaikan masalah ini.
Ingat juga, untuk menjaga keselamatan akaun anda, pastikan anda memilih kata laluan Co-opbank Pertama yang kuat dan kerap menukarnya.
Semoga bermanfaat.