Kalau lupa password untuk log masuk Standard Chartered Bank, itu biasa. Tak perlu nak panik sangat sebab boleh reset balik. Dan tak susah pun nak reset kata laluan Standard Chartered Bank.
Dalam artikel ini, kami akan berkongsi cara nak reset password Standard Chartered Bank anda secara online.
Reset Kata Laluan Standard Chartered Bank Online
Berikut ialah cara untuk anda buat tetapan semula kata laluan Standard Chartered Bank melalui Perbankan Internet Standard Chartered Bank:
- Pergi ke laman web rasmi Standard Chartered Malaysia di sini: https://sc.com/my/
- Halaman utama Standard Chartered akan terpapar
- Tekan butang Login > INTERNET BANKING LOGIN
- Klik Forgot Username / Password?
- Anda perlu mengesahkan identiti anda sebagai pemilik akaun Standard Chartered Bank ini
- Untuk reset kata laluan Standard Chartered Bank, anda perlukan telefon bimbit yang berdaftar untuk menerima kata laluan sementara
- Ada juga perlu bersedia dengan salah satu daripada kad berikut iaitu nombor nombor ATM Card berserta PIN, Debit Card berserta PIN dan juga nombor Credit Card berserta maklumat-maklumat berkaitan
- Klik tick pada ‘I agree to the terms and conditions’
- Klik butang Accept
- Ikuti arahan yang diberikan untuk membuat kata laluan baru dan membuat pengesahan sehingga siap sepenuhnya
- Sekiranya proses reset kata laluan berjaya, akan akan dapat masuk semula ke dalam Perbankan Internet Standard Chartered Bank
- Selesai
Kalau anda lupa atau tak ingat langsung nombor ATM Card, Debit Card, Credit Card, PIN, nombor akaun atau apa-apa sahaja yang berkaitan, sila hubungi Khidmat Pelanggan Standard Chartered Bank
Dah Try, Tapi Gagal Reset Password Standard Chartered Bank?
Andai kata anda dah cuba banyak kali tapi masih tak berjaya, hubungi sahaja Standard Chartered Bank.
Berikut ialah cara untuk anda hubungi Khidmat Pelanggan Standard Chartered Bank untuk minta bantuan:
- Hubungi pihak Standard Chartered Bank di talian 1300 888 888
- Tekan 1, 2 atau 3 untuk pilih bahasa
- Untuk lebih mudah, pilih Bahasa Melayu
- Tunggu sekejap sehingga panggilan anda dijawab oleh Khidmat Pelanggan Standard Chartered Bank
- Apabila panggilan sudah dijawab, perkenalkan diri
- Berikan nombor akaun atau nombor Kad Pengenalan
- Maklumkan Khidmat Pelanggan, anda ada masalah untuk log masuk dan tak boleh reset kata laluan
- Jika perlu, Khidmat Pelanggan di talian akan tanya beberapa soalan untuk proses pengesahan identiti samada anda benar-benar pemilik akaun yang sah
- Untuk proses pengesahan identiti ini, sila jawab soalan-soalan yang diberikan dengan tepat
- Agak leceh, tapi ini memang salah satu SOP untuk pastikan bahawa anda bukan ‘scammer’ yang cuba menipu
- Pihak Khidmat Pelanggan di talian akan membuat proses pengesahan identiti terlebih dahulu
- Seterusnya, pihak Khidmat Pelanggan akan buat semakan
- Setelah identiti anda disahkan, Khidmat Pelanggan akan bantu reset kata laluan
- Terus kekal di talian sementara pihak Khidmat Pelanggan membantu menyelesaikan masalah anda
- Sekiranya semuanya berjalan lancar, masalah log masuk anda akan diselesaikan oleh Khidmat Pelanggan
- Selesai
Lepas Berjaya Reset, Login Standard Chartered Bank Semula
Jangan terus rasa senang hati kalau sudah berjaya reset kata laluan Standard Chartered Bank anda melalui https://sc.com/my/.
Pastikan anda log masuk Standard Chartered Bank untuk pastikan masalah ini telah selesai.
Berikut ialah cara untuk login Standard Chartered Bank sekali lagi:
- Sila layari Internet Banking Standard Chartered Malaysia di sini: https://sc.com/my/
- Muka hadapan Standard Chartered akan terpapar
- Sila login sc.com/my/ macam biasa
- Klik butang Login > INTERNET BANKING LOGIN
- Untuk makluman, anda juga boleh gunakan direct link https://retail.sc.com/my/nfs/login.htm
- Isikan Username
- Seterusnya, teruskan dengan menekan butang NEXT
- Sila sahkan Security Image dan Security Phrase seperti yang terpapar
- Isikan Password
- Klik butang LOGIN
- Sila sahkan sesi cubaan login anda melalui mobile app Standard Chartered (jika ada)
- Jika tiada ada apa-apa masalah login, anda akan dapat masuk ke dalam sistem SCB Malaysia
- Teruskan dengan urusan perbankan yang dikehendaki seperti pembayaran bil, pemindahan wang dan lain-lain melalui SCB Malaysia
- Selesai
Kenapa Perlu Reset Semula?
Berikut ialah beberapa perkara yang mungkin menyebabkan anda perlu buat tetapan semula password Standard Chartered Bank:
- Anda memang tak ingat langsung dan telah memasukkan kata laluan yang salah melebihi 3 kali, atau melebihi had yang ditetapkan oleh Standard Chartered Bank
- Anda tidak pernah login Standard Chartered Bank beberapa bulan, iaitu melebihi tempoh masa yang ditetapkan
- Anda sudah mendaftar, tetapi belum pernah log masuk ke akaun Standard Chartered Bank
- Lain-lain sebab yang dinyatakan oleh pihak bank
Anda perlu faham bahawa pihak Standard Chartered Bank sangat mementingkan keselamatan pengguna.
Adalah menjadi tanggungjawab anda untuk mengemaskini kata laluan setiap beberapa bulan untuk memastikan akaun Standard Chartered Bank tetap selamat.
Jangan Salah Reset!
Menetapkan semula kata laluan Standard Chartered Bank itu mudah. Walau bagaimanapun, jangan buat sambil lewa kerana ia boleh mendatangkan masalah yang lebih besar.
Jadi, adalah penting untuk mengelakkan kesilapan yang paling kerap berlaku di kalangan pengguna.
- Pertama, semak dua kali bahawa anda memasukkan semua maklumat peribadi anda dengan betul semasa membuat pengesahan identiti anda. Ia mungkin kelihatan seperti butiran kecil, tetapi kesilapan titik, huruf kecil, huruf besar atau kesilapan lain boleh menyebabkan proses penetapan kata laluan ini bermasalah.
- Kedua, pastikan bahawa setiap kata laluan baru yang anda cipta memenuhi syarat keselamatan bank. Ini biasanya termasuk mempunyai bilangan aksara tertentu, termasuk nombor dan simbol. Cipta kata laluan baru yang tak pernah digunakan langsung itu bagus. Cuma pastikan anda ingat dan simpan baik-baik dalam otak!
Akhir kata
Diharapkan agar perkongsian berkenaan cara reset kata laluan Standard Chartered Bank ini mudah difahami.
Terakhir, jika sesiapa sahaja menghubungi anda mengatakan mereka dari Standard Chartered Bank dan meminta maklumat peribadi, nombor Kad Pengenalan atau kata laluan, JANGAN PERCAYA!
Pihak Standard Chartered Bank tidak akan meminta maklumat sensitif pelanggan melalui panggilan telefon semata-mata.
Sila hubungi Standard Chartered Bank sendiri untuk mengelakkan penipuan oleh scammer.
Duit hilang nanti, siapa nak bertanggungjawab?
Semoga bermanfaat.