Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM) merupakan sistem untuk mengurus dan merekod sahsiah serta disiplin para pelajar di sekolah yang dibangunkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sistem SSDM mementingkan “Amalan Baik” sebagai mekanisme untuk membudayakan amalan nilai-nilai murni dalam kalangan murid.
Dengan memasukkan elemen mata (skor) dalam sistem ini, status sahsiah seseorang murid boleh dinilai dan dibantu ke arah kecemerlangan budi pekerti. Pada asalnya, sistem ini dikenali sebagai Sistem Salahlaku Disiplin Murid. Namun, ia telah diubah kepada Sistem Sahsiah Diri Murid untuk mencerminkan penambahbaikan yang merangkumi rekod amalan baik murid selain dari kesalahan disiplin.
Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM)
Bagaimana Cara Login SSDM Melalui ssdm.moe.gov.my?
Sekiranya anda merupakan salah seorang pengguna yang dinyatakan di atas, anda boleh log masuk ke portal SSDM.
Berikut adalah langkah-langkah untuk log masuk ke portal Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM):
- Layari laman web rasmi SSDM di ssdm.moe.gov.my.
- Pada ruangan ‘ID Pengguna’, masukkan ID Pengguna anda yang telah diberikan oleh pihak sekolah atau pentadbir SSDM.
- Pada ruangan ‘Katalaluan’, masukkan katalaluan anda yang telah ditetapkan. Pastikan katalaluan dimasukkan dengan betul untuk mengelakkan masalah log masuk.
- Setelah memasukkan ID Pengguna dan Katalaluan, klik butang ‘Masuk’ untuk mengakses sistem.
Macam Mana Kalau Terlupa Kata Laluan SSDM?
Sekiranya anda terlupa katalaluan, klik pautan ‘Lupa Katalaluan?’ dan ikuti arahan yang diberikan untuk menetapkan semula katalaluan anda. Anda juga boleh menghubungi pegawai SSDM di JPN/Bahagian untuk bantuan lanjut.
Adakah Ibu Bapa Boleh Login SSDM Untuk Pantau Disiplin Anak Di Sekolah?
Tidak, SSDM (Sistem Sahsiah Diri Murid) adalah khusus untuk digunakan oleh guru-guru dan pentadbir sekolah, serta Pejabat Pendidikan Daerah (PPD),Jabatan Pelajaran Negeri (JPN), dan Bahagian Pengurusan Harian Sekolah (BPSH). Setakat pemerhatian kami, tidak terdapat maklumat atau panduan rasmi yang menyatakan bahawa ibu bapa boleh log masuk ke dalam sistem SSDM.
Portal SSDM membolehkan pihak sekolah merekod dan memantau sahsiah serta disiplin murid, dan aksesnya adalah terhad kepada mereka yang mempunyai ID Pengguna dan Katalaluan yang disediakan oleh pentadbir sekolah atau pejabat pendidikan.
Sekiranya anda memerlukan maklumat lanjut atau pengesahan rasmi, disarankan untuk menghubungi pegawai SSDM yang berkenaan melalui maklumat yang tertera di laman web SSDM atau merujuk kepada pihak sekolah anak anda.
Adakah Murid Perlukan Kaunseling Jika Ada Rekod Dalam SSDM?
Ya, berdasarkan garis panduan yang disediakan oleh Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM) dan amalan pengurusan disiplin sekolah di Malaysia, murid yang mempunyai rekod dalam SSDM mungkin memerlukan kaunseling. Walau bagaimanapun, ia bergantung kepada jenis dan kekerapan kesalahan yang direkodkan.
Berikut adalah keperluan kaunseling untuk murid yang mempunyai rekod SSDM:
Kesalahan Disiplin Berulang
Murid yang mempunyai rekod kesalahan disiplin yang berulang kali atau serius akan dirujuk kepada Guru Bimbingan dan Kaunseling untuk sesi kaunseling yang lebih mendalam. Ini bertujuan untuk membantu murid memahami kesalahan mereka dan mencari jalan penyelesaian untuk memperbaiki tingkah laku mereka.
Intervensi Awal
Sekiranya rekod dalam SSDM menunjukkan bahawa murid terlibat dalam kesalahan disiplin kecil tetapi berulang, guru disiplin atau Guru Bimbingan dan Kaunseling mungkin akan melakukan intervensi awal. Ini termasuk sesi kaunseling ringkas atau perbincangan untuk mencegah masalah disiplin daripada menjadi lebih serius.
Pembangunan Sahsiah Positif
Selain menangani kesalahan disiplin, SSDM juga merekodkan amalan baik murid. Murid yang menunjukkan perubahan positif atau peningkatan dalam tingkah laku mungkin juga dirujuk untuk sesi kaunseling bagi mengukuhkan lagi nilai-nilai murni dan sahsiah diri mereka.
Penglibatan Ibu Bapa
Dalam beberapa kes, pihak sekolah mungkin akan melibatkan ibu bapa dalam proses kaunseling untuk memastikan sokongan berterusan di rumah. Ini adalah penting untuk memastikan murid mendapat bimbingan yang konsisten dari kedua-dua sekolah dan rumah.
SOP dan Surat Pekeliling Ikhtisas
Mengikut Standard Operasi Prosedur (SOP) dan Surat Pekeliling Ikhtisas yang dikeluarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia, setiap tindakan disiplin termasuk kaunseling perlu dijalankan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan untuk memastikan keadilan dan keberkesanan intervensi yang dijalankan.
Apakah Contoh-contoh Masalah Disiplin Murid?
Mana-mana murid yang melanggar disiplin, ia akan direkodkan dalam Sistem Sahsiah Diri Murid (SSDM). Berikut adalah senarai contoh masalah disiplin murid yang biasa dihadapi di sekolah:
- Ponteng kelas atau sekolah
- Buli (fizikal atau verbal)
- Vandalisme atau merosakkan harta benda sekolah
- Mencuri
- Bergaduh atau berkelahi
- Mengganggu kelas atau mengganggu pembelajaran murid lain
- Tidak menyiapkan kerja sekolah atau tugasan
- Merokok di kawasan sekolah
- Membawa telefon bimbit ke sekolah (jika dilarang)
- Melanggar kod pakaian sekolah
- Meniru semasa peperiksaan
- Menggunakan bahasa kasar atau tidak sopan
- Membuli secara siber
- Datang lewat ke sekolah atau kelas secara berterusan
- Tidak menghormati guru atau kakitangan sekolah
Bagaimana Cara Menangani Masalah Disiplin Murid Di Sekolah?
Untuk menangani masalah disiplin murid di sekolah, ada 10 pendekatan yang boleh diambil. Antaranya ialah mewujudkan peraturan yang jelas, menjalankan penguatkuasaan dan sentiasa berkomunikasi dengan murid.
Perincian berkenaan cara untuk membendung masalah disiplin di sekolah adalah seperti berikut:
1. Mewujudkan peraturan yang jelas
Sekolah perlu menetapkan peraturan yang jelas, mudah difahami dan munasabah. Peraturan ini harus dimaklumkan kepada semua murid dan ibu bapa pada awal tahun persekolahan.
Pihak sekolah boleh menyediakan buku panduan disiplin yang mengandungi semua peraturan sekolah, termasuk kod pakaian, tingkah laku yang diharapkan, dan akibat melanggar peraturan. Peraturan ini juga perlu dipamerkan di tempat-tempat strategik di sekitar sekolah sebagai peringatan berterusan kepada murid.
Guru-guru juga harus membincangkan peraturan ini secara berkala dalam kelas untuk memastikan kefahaman yang berterusan.
2. Menjalankan penguatkuasaan yang konsisten
Guru dan pentadbir sekolah perlu menguatkuasakan peraturan secara konsisten tanpa pilih kasih. Ini bermakna setiap pelanggaran peraturan harus ditangani dengan cara yang sama, tidak kira siapa murid tersebut. Konsistensi ini penting untuk mewujudkan persekitaran yang adil dan mengelakkan persepsi bahawa sesetengah murid mendapat layanan istimewa.
Pihak sekolah juga perlu memastikan semua guru memahami dan menguatkuasakan peraturan dengan cara yang sama. Ini boleh dicapai melalui mesyuarat berkala untuk membincangkan isu-isu disiplin dan memastikan pendekatan yang seragam.
3. Komunikasi berkesan
Mengadakan perbincangan terbuka dengan murid yang bermasalah adalah penting untuk memahami punca tingkah laku mereka. Guru atau kaunselor sekolah perlu mengambil masa untuk bercakap dengan murid secara peribadi, mendengar masalah mereka, dan cuba memahami sebab di sebalik tingkah laku tersebut.
Perbincangan ini harus dijalankan dalam suasana yang tenang dan tidak menghakimi. Guru perlu menggunakan kemahiran mendengar aktif dan menunjukkan empati. Selepas memahami punca masalah, guru dan murid boleh bekerjasama untuk mencari penyelesaian yang sesuai.
4. Penglibatan ibu bapa
Melibatkan ibu bapa dalam proses disiplin adalah sangat penting. Sekolah perlu mengadakan perjumpaan dengan ibu bapa atau menghubungi mereka apabila berlaku masalah disiplin. Komunikasi yang berterusan antara sekolah dan rumah dapat membantu mengenal pasti masalah dengan lebih awal dan mencari penyelesaian yang lebih berkesan.
Sekolah boleh menganjurkan bengkel atau seminar untuk ibu bapa tentang cara-cara menangani masalah disiplin di rumah. Pihak sekolah juga boleh meminta ibu bapa menandatangani kontrak tingkah laku murid sebagai tanda sokongan mereka terhadap usaha sekolah.
5. Program kaunseling
Menyediakan perkhidmatan kaunseling untuk murid yang menghadapi masalah disiplin berterusan adalah penting. Kaunselor sekolah yang terlatih boleh membantu murid menangani isu-isu emosi, sosial atau akademik yang mungkin menyumbang kepada masalah tingkah laku mereka.
Sesi kaunseling boleh diadakan secara individu atau berkumpulan, bergantung kepada keperluan murid. Kaunselor juga boleh bekerjasama dengan guru dan ibu bapa untuk membangunkan pelan intervensi yang komprehensif bagi murid yang memerlukan sokongan tambahan.
6. Sistem ganjaran dan hukuman
Melaksanakan sistem merit dan demerit boleh menggalakkan tingkah laku positif dan mencegah tingkah laku negatif. Murid boleh diberi mata merit untuk tingkah laku yang baik seperti membantu rakan atau menunjukkan kemajuan akademik.
Sebaliknya, mata demerit boleh dikenakan untuk pelanggaran peraturan. Sistem ini perlu direkodkan dengan teliti dan dikomunikasikan kepada murid dan ibu bapa secara berkala. Ganjaran untuk pencapaian merit tertentu boleh diberikan, manakala akumulasi demerit boleh membawa kepada tindakan pemulihan atau disiplin yang sewajarnya.
7. Aktiviti kokurikulum
Menggalakkan penglibatan murid dalam aktiviti kokurikulum adalah cara yang berkesan untuk membina kemahiran sosial dan disiplin diri.
Aktiviti seperti sukan, kelab dan persatuan memberi peluang kepada murid untuk belajar bekerjasama, menghormati peraturan, dan membangunkan kemahiran kepimpinan. Sekolah perlu menyediakan pelbagai pilihan aktiviti kokurikulum untuk memenuhi minat dan bakat murid yang berbeza.
Penglibatan dalam aktiviti ini juga boleh membantu murid membina harga diri dan rasa kepunyaan kepada komuniti sekolah, yang seterusnya boleh mengurangkan masalah tingkah laku.
8. Program mentor
Melantik guru atau murid senior sebagai mentor kepada murid yang bermasalah boleh memberikan sokongan dan bimbingan yang diperlukan.
Mentor boleh bertemu dengan mentee secara berkala untuk membincangkan cabaran yang dihadapi, menetapkan matlamat, dan memantau kemajuan. Program mentor ini memberi peluang kepada murid untuk membina hubungan yang positif dengan orang dewasa atau rakan sebaya yang boleh menjadi teladan.
Mentor juga boleh membantu mentee membangunkan kemahiran penyelesaian masalah dan strategi mengawal diri yang boleh digunakan dalam pelbagai situasi.
9. Kelas pemulihan tingkah laku
Mengadakan kelas khas untuk murid yang sering melanggar peraturan boleh membantu membimbing mereka ke arah tingkah laku yang lebih baik. Kelas ini boleh dijalankan selepas waktu persekolahan atau pada hujung minggu. Kurikulum kelas pemulihan ini harus merangkumi topik seperti pengurusan kemarahan, kemahiran sosial, penyelesaian konflik, dan penetapan matlamat.
Kelas ini juga boleh melibatkan aktiviti kumpulan yang menggalakkan kerjasama dan empati. Penting untuk memastikan kelas ini bersifat membina dan bukannya hanya sebagai bentuk hukuman.
10. Memantau secara berterusan
Memantau perkembangan murid secara berterusan dan merekodkan sebarang perubahan tingkah laku adalah penting untuk menilai keberkesanan intervensi yang dilakukan. Guru kelas dan guru mata pelajaran perlu bekerjasama untuk memantau tingkah laku murid di dalam dan di luar kelas.
Rekod tingkah laku harian atau mingguan boleh disimpan untuk murid yang memerlukan perhatian khas. Pemantauan ini membolehkan pihak sekolah mengenal pasti corak tingkah laku dan membuat penyesuaian yang diperlukan dalam strategi pengurusan disiplin.
Adakah SSDM Penting Dalam Sistem Pendidikan Malaysia?
SSDM (Sistem Sahsiah Diri Murid) penting dalam sistem pendidikan di Malaysia kerana ia mencerminkan hakikat bahawa pembelajaran di sekolah bukan sekadar untuk peperiksaan atau ujian semata-mata. Sebaliknya, ia bertujuan untuk membentuk sahsiah pelajar secara menyeluruh. SSDM membantu mengurus dan memantau perkembangan sahsiah pelajar, termasuk aspek disiplin dan kehadiran, yang sama pentingnya dengan pencapaian akademik.
Melalui SSDM, fokus diberikan kepada pembangunan peribadi pelajar melalui bimbingan dan kaunseling. Komponen kaunseling ini amat penting kerana ia membantu pelajar menangani cabaran peribadi, emosi, dan sosial yang mungkin mempengaruhi bukan sahaja prestasi akademik mereka, tetapi juga pembentukan sahsiah secara keseluruhan.
Sistem SSDM menyediakan rekod yang sistematik mengenai perkembangan sahsiah pelajar, membolehkan intervensi awal terhadap sebarang masalah tingkah laku, dan menyediakan data komprehensif untuk penilaian keberkesanan program pendidikan. Melalui pendekatan ini, SSDM akan memastikan pelajar bukan sahaja mencapai kecemerlangan akademik, tetapi juga membentuk sahsiah yang unggul, nilai-nilai murni, dan kemahiran yang diperlukan untuk menghadapi cabaran kehidupan sebenar.
Dengan ini, SSDM menyokong matlamat matlamat Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) yang lebih luas, iaitu untuk melahirkan generasi yang bukan sahaja berpengetahuan, tetapi juga berakhlak mulia dan berkemahiran tinggi, selaras dengan aspirasi negara untuk pembangunan modal insan yang seimbang.