What's Hot

    Baki pinjaman kereta merujuk kepada jumlah wang yang masih perlu dibayar oleh peminjam kepada institusi kewangan setelah sebahagian daripada pinjaman tersebut telah dilunaskan. Ia termasuk baki prinsipal, faedah yang masih terhutang, dan sebarang caj atau denda yang dikenakan. Baki pinjaman ini berubah mengikut pembayaran yang dibuat dan akan berkurangan dari semasa ke semasa hingga pinjaman tersebut dilunaskan sepenuhnya.

    Semakan baki pinjaman kereta dapat memastikan pembayaran dilakukan mengikut jadual yang ditetapkan, mengelakkan sebarang denda lewat bayar, dan membantu dalam perancangan kewangan. Ia juga membolehkan peminjam mengetahui berapa lama lagi mereka perlu membuat pembayaran sebelum pinjaman tersebut dilunaskan sepenuhnya, serta memberi peluang untuk menilai semula keperluan penyelesaian awal atau penstrukturan semula pinjaman jika perlu.

    Bagaimana Cara Buat Semakan Baki Pinjaman Kereta?

    Setiap bank di Malaysia menawarkan beberapa

    Kaedah untuk menyemak baki pinjaman kereta di Malaysia adalah berbeza-beza mengikut bank seperti perkhidmatan dalam talian, aplikasi mudah alih, mesin ATM, SMS atau melalui panggilan telefon ke pusat perkhidmatan pelanggan. Namun, dua cara yang kerap digunakan ialah semakan melalui perbankan internet dan menggunakan talian khidmat pelanggan.

    Di Maybank, CIMB, Public Bank, RHB, Hong Leong, Bank Islam, BSN, Bank Rakyat, Bank Muamalat, Affin Bank dan AmBank, peminjam boleh menggunakan platform perbankan dalam talian atau aplikasi mudah alih untuk menyemak baki dengan cepat dan mudah. Walau bagaimanapun, kaedah semakan baki pinjaman kereta melalui SMS untuk semua bank-bank ini telah ditamatkan. atau kunjungan ke cawangan.

    Maybank

    Terdapat dua cara utama untuk menyemak baki pinjaman kereta di Maybank, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet Maybank2u dan melalui perkhidmatan pelanggan Maybank. Untuk semakan baki pinjaman kereta melalui Maybank2u, pelanggan perlu log masuk ke akaun perbankan internet mereka di laman web Maybank2u.com.my. Setelah log masuk, pelanggan perlu memasukkan nama pengguna, kata laluan dan membuat pengesahan frasa keselamatan. Setelah berjaya log masuk, pelanggan boleh pergi ke menu “Loans” untuk melihat baki pinjaman kereta.

    Sekiranya pelanggan tidak mempunyai akaun Maybank2u atau menghadapi masalah untuk log masuk, mereka boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan Maybank melalui talian 1 300 88 6688. Setelah berjaya dihubungkan dengan wakil perkhidmatan pelanggan, pelanggan perlu memberikan butiran peribadi dan maklumat yang diperlukan untuk pengesahan. Setelah disahkan, wakil perkhidmatan pelanggan akan memberitahu baki pinjaman kereta pelanggan.

    Selain itu, pelanggan juga boleh membuat semakan baki pinjaman kereta secara terus di mana-mana cawangan Maybank. Pelanggan perlu mengambil nombor giliran dan menunggu sehingga nombor giliran dipanggil. Apabila tiba giliran, pelanggan perlu memberitahu pegawai bank tentang tujuan mereka untuk menyemak baki pinjaman kereta dan memberikan dokumen yang diperlukan untuk pengesahan. Setelah disahkan, pegawai bank akan memaklumkan kepada pelanggan tentang baki pinjaman kereta mereka.

    Secara amnya, semakan baki pinjaman kereta melalui perbankan internet Maybank2u adalah cara yang paling mudah dan cepat. Walau bagaimanapun, sekiranya pelanggan menghadapi sebarang masalah atau mempunyai pertanyaan, mereka boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan Maybank atau mengunjungi mana-mana cawangan Maybank untuk mendapatkan bantuan. Peminjam juga boleh meminta kakitangan bank untuk mencetak penyata pinjaman kereta Maybank bagi tujuan rekod dan rujukan pada masa hadapan.

    CIMB Bank

    Terdapat 2 cara mudah untuk menyemak baki pinjaman kereta dengan CIMB Bank iaitu melalui CIMB Clicks dan panggilan telefon ke talian khidmat pelanggan CIMB di 03-6204 7788.

    Untuk membuat semakan secara dalam talian melalui perbankan internet CIMB Clicks, peminjam perlu log masuk ke akaun CIMB Clicks mereka di laman web https://www.cimbclicks.com.my. Selepas berjaya mengakses akaun, peminjam boleh melihat baki pinjaman kereta mereka di bawah bahagian “Loans/Financing” dalam menu “My Accounts Overview”.

    Sekiranya peminjam menghadapi masalah untuk mengakses akaun CIMB Clicks atau lebih selesa berurusan terus dengan wakil bank, mereka boleh mendapatkan maklumat baki pinjaman kereta dengan menghubungi khidmat pelanggan CIMB. Untuk berbuat demikian, peminjam boleh mendail nombor 03-6204 7788 untuk disambungkan ke Pusat Panggilan Pelanggan CIMB. Berikan nama dan tujuan panggilan iaitu untuk menyemak baki pinjaman kereta. Wakil khidmat pelanggan akan membantu peminjam dengan permintaan tersebut dan memberikan maklumat baki pinjaman kereta.

    Bagi peminjam yang tidak mempunyai akaun CIMB Clicks, mereka boleh terus mengunjungi mana-mana cawangan CIMB Bank yang berdekatan untuk mendapatkan maklumat baki pinjaman kereta. Kakitangan bank akan membantu untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan selepas mengesahkan butiran peminjam. Peminjam juga boleh meminta kakitangan bank untuk mencetak penyata pinjaman bagi tujuan rekod dan rujukan pada masa hadapan.

    BSN

    Terdapat 2 cara untuk semak baki pinjaman kereta BSN iaitu secara online melalui perbankan internet BSN dan melalui khidmat pelanggan BSN.

    Untuk semakan baki pinjaman kereta BSN secara online, anda perlu pergi ke laman web rasmi BSN di https://www.mybsn.com.my. Setelah berada di laman utama Perbankan Internet BSN, anda perlu log masuk ke akaun perbankan internet anda dengan memasukkan nama pengguna dan kata laluan. Pastikan anda mengesahkan imej keselamatan yang terpapar sebelum memasukkan kata laluan. Sekiranya maklumat yang dimasukkan adalah betul, anda akan dibawa ke paparan utama akaun perbankan internet BSN.

    Seterusnya, klik pada “Account Overview” untuk melihat senarai akaun-akaun yang anda miliki dengan BSN, seperti akaun simpanan, kad kredit, akaun pembiayaan dan sebagainya. Sekiranya anda mempunyai akaun pinjaman kereta BSN MyAuto, akaun tersebut akan dipaparkan di bawah “Financing Account”. Klik pada akaun pinjaman kereta BSN tersebut untuk melihat paparan baki pinjaman semasa. Anda juga boleh memuat turun dan mencetak penyata tersebut jika perlu.

    Selain semakan online, anda juga boleh membuat semakan baki pinjaman kereta melalui khidmat pelanggan BSN. Untuk berbuat demikian, anda boleh menghubungi talian khidmat pelanggan BSN di 1-300 88 1900. Setelah panggilan dijawab, perkenalkan diri anda dan nyatakan tujuan panggilan iaitu untuk semak baki pinjaman kereta. Panggilan anda akan disambungkan ke bahagian yang berkaitan. Setelah berjaya disambungkan, nyatakan sekali lagi tujuan panggilan anda. Wakil khidmat pelanggan akan membantu untuk mendapatkan maklumat baki pinjaman kereta anda. Sila catat atau simpan maklumat tersebut untuk rujukan pada masa hadapan.

    Sekiranya anda tidak mempunyai akaun perbankan internet BSN, anda masih boleh membuat semakan baki pinjaman kereta dengan mengunjungi mana-mana cawangan BSN yang berdekatan. Berikan maklumat yang diperlukan dan tunggu sebentar sementara kakitangan bank memproses permintaan anda. Maklumat baki pinjaman kereta anda akan diberikan setelah proses semakan selesai. Anda juga boleh meminta kakitangan bank untuk mencetak penyata pinjaman kereta BSN anda untuk rujukan pada masa hadapan.

    Bank Islam

    Terdapat dua cara untuk semak baki pinjaman kereta Bank Islam iaitu secara dalam talian (online) melalui perbankan internet Bank Islam dan melalui khidmat pelanggan Bank Islam.

    Untuk membuat semakan baki pinjaman kereta melalui perbankan internet Bank Islam, pelanggan perlu melayari laman web rasmi Bank Islam di https://www.bankislam.biz. Setelah memasuki halaman utama, klik butang “Internet Banking Login” dan log masuk ke akaun perbankan internet seperti biasa. Masukkan ID pengguna dan kata laluan, kemudian lakukan pengesahan imej peribadi dan kata peribadi. Setelah berjaya log masuk, pergi ke menu “Payments/Services” dan pilih “Financing”. Kemudian, pilih akaun pembiayaan dan klik butang “Submit”. Baki pinjaman kereta akan terpapar di skrin.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk log masuk ke akaun perbankan internet atau terlupa nama pengguna dan kata laluan, mereka boleh menghubungi khidmat pelanggan Bank Islam untuk mendapatkan bantuan. Pelanggan boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan Bank Islam di talian 03-26 900 900. Setelah panggilan disambungkan ke bahagian yang berkaitan, pelanggan perlu memberikan maklumat peribadi dan butiran yang diperlukan. Pegawai khidmat pelanggan akan memproses permintaan tersebut dan memaklumkan baki pinjaman kereta kepada pelanggan.

    Bagi pelanggan yang tidak mempunyai akaun perbankan internet Bank Islam, mereka boleh membuat semakan baki pinjaman kereta secara terus di mana-mana cawangan Bank Islam. Pelanggan perlu menyerahkan dokumen pengenalan diri dan maklumat yang berkaitan. Pegawai bank akan mencetak penyata yang mengandungi maklumat baki pinjaman kereta untuk rujukan pelanggan.

    RHB

    Terdapat dua cara utama untuk menyemak baki pinjaman kereta di RHB Bank, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet RHB dan melalui khidmat pelanggan RHB Bank.

    Untuk semakan baki pinjaman kereta RHB Bank secara dalam talian, pelanggan perlu melayari laman web perbankan dalam talian RHB di https://onlinebanking.rhbgroup.com/my/login. Selepas memasuki halaman utama, pelanggan perlu log masuk ke akaun perbankan dalam talian menggunakan nama pengguna dan kata laluan. Setelah berjaya log masuk, pelanggan akan dibawa ke laman utama profil RHBNow. Pelanggan kemudian perlu memilih menu “Account” dan seterusnya klik pada “Loans”. Maklumat terperinci berkenaan baki pinjaman kereta akan dipaparkan di skrin.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk mengakses akaun perbankan dalam talian atau terlupa nama pengguna dan kata laluan, pelanggan boleh menghubungi talian khidmat pelanggan RHB Bank di nombor 03-9206 8118. Sebaik sahaja panggilan disambungkan ke wakil khidmat pelanggan yang bertugas, pelanggan perlu memperkenalkan diri dan memberitahu tujuan panggilan adalah untuk menyemak baki pinjaman kereta. Pelanggan perlu memberikan maklumat yang diperlukan oleh wakil khidmat pelanggan dan baki pinjaman kereta akan dimaklumkan.

    Bagi pelanggan yang tidak mempunyai akaun perbankan dalam talian RHB Bank, pelanggan boleh membuat semakan baki pinjaman kereta dengan mengunjungi mana-mana cawangan RHB Bank yang berdekatan. Setelah mengemukakan maklumat yang diperlukan, pegawai bank akan memaklumkan baki pinjaman kereta. Pelanggan juga boleh meminta pegawai bank untuk mencetak penyata bank sebagai rujukan pada masa hadapan.

    AmBank

    Terdapat dua cara utama untuk menyemak baki pinjaman kereta di Ambank iaitu secara online melalui perbankan internet Ambank dan melalui khidmat pelanggan Ambank.

    Untuk semakan baki pinjaman kereta melalui perbankan internet Ambank, pelanggan perlu melayari laman web rasmi Ambank di https://ambank.amonline.com.my. Setelah memasukkan nama pengguna dan kata laluan, pelanggan perlu mengeklik menu “Pay Loans / Financing” untuk melihat baki pinjaman kereta mereka.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk mengakses akaun perbankan internet atau terlupa nama pengguna dan kata laluan, mereka boleh menghubungi khidmat pelanggan Ambank di talian 03-2178 8888. Setelah berjaya dihubungkan ke bahagian yang berkaitan, pelanggan perlu memberikan butiran peribadi dan maklumat pinjaman kereta untuk pengesahan. Wakil perkhidmatan pelanggan akan memaklumkan baki pinjaman kereta tersebut.

    Bagi pelanggan yang tidak mempunyai akaun perbankan internet Ambank, mereka disarankan untuk mengunjungi mana-mana cawangan Ambank yang berdekatan untuk membuat semakan baki pinjaman kereta. Di kaunter perkhidmatan pelanggan, pelanggan perlu menyatakan tujuan untuk menyemak baki pinjaman dan menyerahkan dokumen yang diperlukan. Setelah diproses, baki pinjaman akan dimaklumkan kepada pelanggan. Pelanggan juga boleh meminta penyata pinjaman kereta untuk rujukan pada masa hadapan.

    Sekiranya baki pinjaman kereta adalah rendah, pelanggan mempunyai pilihan untuk menjelaskan sepenuhnya pinjaman tersebut lebih awal. Proses penyelesaian penuh pinjaman adalah mudah dan pelanggan akan menerima surat pelepasan daripada Ambank sebagai bukti. Pelanggan juga perlu menjalankan prosedur e-Batal dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) untuk mengeluarkan nama bank daripada geran kereta.

    Ambank tidak menyediakan perkhidmatan semakan baki pinjaman kereta melalui SMS. Laman web rasmi Ambank juga tidak menyenaraikan sebarang maklumat mengenai perkhidmatan tersebut. Pelanggan digalakkan untuk menggunakan kaedah semakan baki pinjaman kereta melalui perbankan internet atau perkhidmatan pelanggan seperti yang dinyatakan di atas.

    Bank Muamalat

    Terdapat dua cara utama untuk semak baki pinjaman kereta di Bank Muamalat, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet dan melalui khidmat pelanggan. Bagi semakan dalam talian, pelanggan perlu log masuk ke akaun i-Muamalat mereka di laman web https://www.i-muamalat.com.my/. Selepas berjaya log masuk, pelanggan boleh mengakses baki pinjaman kereta mereka dengan mengklik menu “Payments” dan kemudian “Other Payments”.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk mengakses akaun dalam talian mereka atau lebih suka mendapatkan bantuan, mereka boleh menghubungi khidmat pelanggan Bank Muamalat di talian 03-2600 5500. Wakil khidmat pelanggan akan membantu pelanggan menyemak baki pinjaman kereta selepas pengesahan identiti dan butiran yang diperlukan.

    Bagi pelanggan yang tidak mempunyai akaun i-Muamalat, mereka boleh mengunjungi mana-mana cawangan Bank Muamalat yang berdekatan untuk menyemak baki pinjaman kereta secara langsung. Pelanggan perlu mendapatkan nombor giliran, memberikan maklumat yang diperlukan kepada pegawai bank bertugas, dan menunggu sebentar sementara permintaan mereka diproses. Penyata bank yang menunjukkan baki pinjaman kereta juga boleh diminta untuk rujukan masa hadapan.

    Affin Bank

    Terdapat dua cara utama untuk menyemak baki pinjaman kereta di Affin Bank, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet Affin Bank dan melalui perkhidmatan pelanggan Affin Bank.

    Untuk semakan baki pinjaman kereta Affin Bank secara dalam talian, pelanggan perlu melayari laman web perbankan internet Affin Bank di https://rib.affinalways.com/. Setelah halaman utama dipaparkan, pelanggan perlu log masuk ke akaun perbankan internet mereka dengan memasukkan nama pengguna dan kata laluan. Setelah berjaya log masuk, pelanggan boleh mengakses halaman utama akaun mereka. Untuk menyemak baki pinjaman kereta, pelanggan perlu mengklik pada menu “My Accounts” dan kemudian memilih “Loan / Financing”. Maklumat baki pinjaman kereta akan dipaparkan di skrin.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk mengakses akaun perbankan internet atau terlupa nama pengguna dan kata laluan, mereka boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan Affin Bank untuk mendapatkan bantuan. Untuk berbuat demikian, pelanggan perlu mendail talian khidmat pelanggan Affin Bank di 03-2055 9000. Setelah panggilan dijawab, pelanggan perlu memperkenalkan diri dan menyatakan tujuan panggilan adalah untuk menyemak baki pinjaman kereta. Panggilan akan disambungkan ke bahagian yang berkenaan. Pelanggan mungkin diminta untuk memberikan maklumat peribadi untuk tujuan pengesahan. Setelah pengesahan dibuat, wakil perkhidmatan pelanggan akan memproses permintaan dan memaklumkan baki pinjaman kereta kepada pelanggan.

    Untuk pelanggan yang tidak mempunyai akaun perbankan internet Affin Bank, mereka boleh membuat semakan baki pinjaman kereta secara terus di mana-mana cawangan Affin Bank yang berdekatan. Apabila tiba di cawangan, pelanggan perlu mendapatkan nombor giliran dan menunggu sehingga giliran mereka dipanggil. Setelah tiba giliran, pelanggan perlu memaklumkan kepada pegawai bank bahawa tujuan mereka adalah untuk menyemak baki pinjaman kereta. Pelanggan mungkin diminta untuk memberikan dokumen pengenalan diri dan maklumat pinjaman kereta. Setelah semakan dibuat, pegawai bank akan memaklumkan baki pinjaman kereta kepada pelanggan. Pelanggan juga boleh meminta pegawai bank untuk mencetak penyata pinjaman untuk rujukan pada masa hadapan.

    Bank Rakyat

    Terdapat dua cara untuk menyemak baki pinjaman kereta di Bank Rakyat, iaitu secara online melalui perbankan internet Bank Rakyat di laman web irakyat.com.my dan melalui khidmat pelanggan Bank Rakyat.

    Untuk membuat semakan baki pinjaman kereta secara online, pelanggan perlu melayari laman web Bank Rakyat di https://www.irakyat.com.my/ dan memilih pilihan ‘Personal Banking’ di halaman log masuk. Selepas memasukkan nama pengguna dan kata laluan serta membuat pengesahan Secure Phrase, pelanggan perlu memilih menu ‘Account Info’, diikuti ‘Account Overview’ dan ‘Loan & Financing’. Maklumat baki pinjaman kereta akan dipaparkan di skrin.

    Bagi pelanggan yang menghadapi masalah log masuk ke akaun perbankan internet atau tidak mempunyai akaun tersebut, mereka boleh menghubungi khidmat pelanggan Bank Rakyat untuk mendapatkan maklumat baki pinjaman kereta. Pelanggan perlu mendail nombor talian khidmat pelanggan Bank Rakyat di 1-300-80-5454. Selepas menyatakan tujuan panggilan, pelanggan akan disambungkan ke bahagian yang berkaitan. Pelanggan perlu memberikan maklumat peribadi dan butiran yang diperlukan sebelum permintaan dapat diproses. Akhirnya, maklumat baki pinjaman kereta akan diberikan oleh pegawai bank.

    Selain itu, pelanggan juga boleh membuat semakan baki pinjaman kereta di mana-mana cawangan Bank Rakyat. Pelanggan perlu mendapatkan nombor giliran di mesin tiket dan menunggu sehingga nombor dipanggil. Di kaunter urusan, pelanggan perlu memaklumkan tujuan kedatangan untuk menyemak baki pinjaman kereta serta memberikan dokumen dan maklumat yang diperlukan. Selepas permintaan diproses, maklumat baki pinjaman kereta akan dimaklumkan oleh pegawai bank. Pelanggan juga boleh meminta pegawai bank untuk mencetak penyata Bank Rakyat untuk rujukan pada masa hadapan.

    Public Bank

    Terdapat dua cara mudah untuk menyemak baki pinjaman kereta di Public Bank, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet Public Bank atau melalui perkhidmatan pelanggan Public Bank. Untuk membuat semakan baki pinjaman kereta Public Bank secara dalam talian, peminjam perlu melayari laman web perbankan dalam talian Public Bank di https://www.pbebank.com/. Selepas log masuk ke akaun perbankan internet seperti biasa dengan memasukkan ID pengguna dan kata laluan, profil akaun akan dipaparkan. Peminjam kemudian perlu mengklik pada menu “Account” dan pilih “Loan / Financing” untuk melihat baki pinjaman kereta mereka.

    Sekiranya peminjam menghadapi masalah untuk mengakses akaun perbankan internet mereka atau lebih gemar untuk membuat semakan melalui pegawai bank, mereka boleh menghubungi talian perkhidmatan pelanggan Public Bank di 1-800-22-7777. Peminjam perlu memberitahu nama dan menyatakan tujuan panggilan adalah untuk menyemak baki pinjaman kereta. Selepas disambungkan ke bahagian yang berkaitan, peminjam perlu memberikan semua maklumat yang diminta oleh pegawai bank. Baki pinjaman kereta akan dimaklumkan selepas semakan dijalankan. Adalah dinasihatkan untuk mencatat maklumat penting semasa panggilan telefon tersebut.

    Bagi peminjam yang tidak mempunyai akaun perbankan internet Public Bank, mereka masih boleh membuat semakan baki pinjaman kereta dengan mengunjungi mana-mana cawangan Public Bank yang berdekatan. Setelah mengambil nombor giliran, peminjam perlu menunggu sehingga nombor mereka dipanggil sebelum ke kaunter yang ditetapkan. Peminjam kemudian perlu menyatakan tujuan mereka untuk menyemak baki pinjaman kereta dan menyerahkan dokumen yang diperlukan kepada pegawai bank bertugas. Selepas semakan dilakukan, pegawai bank akan memaklumkan baki pinjaman kereta terkini. Peminjam juga boleh meminta pegawai bank untuk mencetak penyata pinjaman kereta mereka sebagai rujukan pada masa hadapan.

    Hong Leong Bank

    Terdapat dua cara untuk menyemak baki pinjaman kereta di Hong Leong Bank, iaitu secara dalam talian melalui perbankan internet Hong Leong Bank di https://s.hongleongconnect.my/ dan melalui perkhidmatan pelanggan. Untuk semakan dalam talian, pelanggan perlu log masuk ke akaun perbankan internet Hong Leong Bank, pergi ke bahagian pembayaran pinjaman atau pembiayaan, dan pilih pinjaman kenderaan untuk melihat baki pinjaman semasa.

    Sekiranya pelanggan menghadapi masalah untuk mengakses akaun perbankan internet atau terlupa kata laluan, mereka boleh menghubungi perkhidmatan pelanggan Hong Leong Bank melalui telefon. Pelanggan perlu memberikan maklumat peribadi dan butiran yang diperlukan untuk pengesahan identiti sebelum kakitangan bank dapat memberikan maklumat baki pinjaman.

    Bagi pelanggan yang tidak mempunyai akaun perbankan internet Hong Leong Bank, mereka boleh mengunjungi mana-mana cawangan Hong Leong Bank untuk mendapatkan maklumat baki pinjaman kereta. Apabila berurusan di kaunter, pelanggan perlu menyatakan tujuan lawatan dan memberikan dokumen pengenalan diri serta maklumat pinjaman yang diperlukan. Kakitangan bank akan menyemak dan memaklumkan jumlah baki pinjaman semasa kepada pelanggan. Pelanggan juga boleh meminta salinan penyata pinjaman untuk rujukan pada masa hadapan.

    Bolehkah Semak Baki Pinjaman Kereta Melalui SMS?

    Semakan baki pinjaman kereta melalui SMS tidak disediakan oleh kebanyakan bank di Malaysia seperti Maybank, CIMB, dan Public Bank. Semakan baki biasanya dilakukan melalui platform perbankan dalam talian seperti Maybank2u, CIMB Clicks, atau PB engage MY bagi Public Bank. Aplikasi mudah alih juga boleh digunakan untuk memudahkan akses kepada baki pinjaman kereta anda.

    Bolehkah Semak Baki Pinjaman Kereta Melalui Mesin ATM?

    Kebanyakan bank di Malaysia tidak menyediakan kemudahan semakan baki pinjaman kereta melalui mesin ATM. Ini kerana mesin ATM lebih sering digunakan untuk pembayaran ansuran pinjaman kereta atau perkhidmatan perbankan asas lain. Namun, ada beberapa bank seperti CIMB yang membenarkan pembayaran ansuran pinjaman melalui ATM, tetapi semakan baki khusus pinjaman kereta masih perlu dilakukan melalui perbankan dalam talian atau aplikasi mudah alih mereka.

    Affin Bank dan bank-bank lain seperti Maybank dan Public Bank juga menawarkan kemudahan pembayaran melalui ATM, tetapi semakan baki pinjaman kereta biasanya perlu dilakukan melalui platform perbankan dalam talian seperti AffinAlways, Maybank2u, atau PBe.

    Adakah Boleh Buat Full Settlement Jika Baki Loan Kereta Tinggal Sedikit?

    Ya, anda boleh membuat full settlement bagi pinjaman kereta apabila baki pinjaman tinggal sedikit. Full settlement bermaksud melunaskan keseluruhan baki pinjaman sebelum tempoh pinjaman tamat. Bank akan mengira jumlah yang perlu dibayar berdasarkan baki yang belum dibayar, serta sebarang caj atau faedah tertunggak. Sesetengah bank juga mungkin menawarkan diskaun faedah sekiranya anda membuat full settlement awal, namun ini bergantung kepada terma dan syarat yang ditetapkan dalam perjanjian pinjaman anda.

    Untuk buat full settlement kereta, anda perlu menghubungi pihak bank untuk mendapatkan jumlah baki penyelesaian penuh yang tepat serta arahan lanjut tentang cara pembayaran. Bank seperti CIMB, Maybank, dan Public Bank menawarkan maklumat mengenai full settlement melalui perbankan dalam talian mereka.

    Adam Haris merupakan individu yang minat bidang computer security, cybersecurity, digital security dan information technology security (IT security). Adam juga berkongsi pengetahuan dan pandangan tentang topik berkaitan scam dan penipuan.

    Leave A Reply