What's Hot

    Pelanggan BSN boleh kemaskini nombor telefon di cawangan BSN atau dengan. Untuk tukar nombor telefon, pelanggan wajib hadir ke cawangan dengan membawa kad pengenalan asal. Untuk menukar alamat atau majikan, ia boleh dibuat melalui Pusat Perhubungan Pelanggan di talian 1-300-88-1900.

    Pengemaskinian tidak boleh dilakukan melalui laman web, emel, media sosial atau sebarang platform dalam talian termasuk MyBSN atas sebab-sebab keselamatan.

    Bagaimana Cara Tukar No Telefon BSN Tanpa Ke Kaunter?

    Pengemaskinian nombor telefon BSN tidak boleh dilakukan tanpa ke kaunter. Atas sebab keselamatan, sebarang penukaran nombor telefon wajib dilakukan di cawangan BSN sahaja dengan membawa kad pengenalan asal untuk pengesahan identiti. Ini termasuk pelanggan yang menggunakan perbankan internet MyBSN.

    Bolehkah Tukar Nombor Telefon BSN Melalui SMS?

    Tidak boleh. BSN tidak menyediakan perkhidmatan pengemaskinian nombor telefon melalui SMS. Ini adalah salah satu langkah keselamatan untuk melindungi akaun pelanggan daripada penipuan atau penyalahgunaan. Pelanggan perlu hadir ke cawangan BSN berdekatan untuk mengemaskini nombor telefon.

    Bagaimana Cara Tukar Nombor Telefon BSN Di ATM?

    BSN tidak menyediakan perkhidmatan penukaran nombor telefon melalui mesin ATM. Mesin ATM BSN hanya menyediakan perkhidmatan berikut:

    • Pengeluaran wang
    • Semakan baki akaun
    • Pemindahan wang
    • Pembayaran bil
    • Pertanyaan mini penyata
    • Pertukaran PIN
    • Tambah nilai pra-bayar

    Untuk mengemaskini nombor telefon, pelanggan perlu hadir ke cawangan BSN berdekatan dengan membawa kad pengenalan asal untuk pengesahan identiti. Tiada kaedah lain yang dibenarkan untuk pengemaskinian nombor telefon selain daripada kehadiran di kaunter cawangan BSN.

    Macam Mana Cara Daftar No Telefon BSN Online?

    BSN tidak membenarkan pendaftaran atau pengemaskinian nombor telefon secara dalam talian atas sebab keselamatan. Proses ini hanya boleh dilakukan di cawangan BSN dengan langkah-langkah berikut:

    Pendaftaran nombor telefon TIDAK BOLEH dilakukan melalui:

    • Laman web MyBSN
    • Aplikasi BSN
    • Pusat Panggilan BSN (1-300-88-1900)
    • ATM BSN
    • SMS atau emel

    Nombor telefon yang didaftarkan akan digunakan untuk:

    • Penerimaan kod TAC
    • Pengesahan transaksi perbankan
    • Komunikasi rasmi dengan pihak bank

    Adakah Kemaskini Maklumat Boleh Dilakukan Melalui Laman Web BSN?

    Tidak, pengemaskinian maklumat pelanggan BSN tidak boleh dilakukan melalui laman web MyBSN. Pelanggan perlu memilih salah satu daripada dua kaedah yang disediakan iaitu sama ada melalui kunjungan ke cawangan BSN atau menghubungi Pusat Perhubungan Pelanggan BSN sahaja.

    Apakah Jenis Maklumat Yang Boleh Dikemaskini Di Cawangan BSN?

    Di cawangan BSN, anda boleh mengemaskini alamat terkini, majikan terkini, dan nombor telefon terkini. Untuk pengemaskinian nombor telefon, anda perlu membawa kad pengenalan untuk tujuan pengesahan identiti. Proses ini memerlukan kehadiran anda secara fizikal di cawangan BSN bagi memastikan keselamatan akaun anda terjamin.

    Apakah Maklumat Yang Boleh Dikemaskini Melalui Pusat Perhubungan Pelanggan?

    Melalui Pusat Perhubungan Pelanggan BSN di talian 1-300-88-1900, anda hanya boleh mengemaskini alamat terkini dan majikan terkini. Pengemaskinian nombor telefon tidak dibenarkan melalui panggilan telefon atas sebab-sebab keselamatan. Ini adalah langkah keselamatan untuk melindungi akaun pelanggan daripada penipuan atau penyalahgunaan.

    Apakah Waktu Operasi BSN Untuk Mengemaskini Maklumat?

    Pengemaskinian maklumat di cawangan BSN boleh dilakukan pada waktu operasi pejabat iaitu dari Isnin hingga Jumaat, 9:00 pagi hingga 4:30 petang. Manakala Pusat Perhubungan Pelanggan BSN beroperasi 24 jam sehari untuk pengemaskinian alamat dan majikan. Walau bagaimanapun, adalah dinasihatkan untuk menghubungi pada waktu pejabat bagi mendapatkan perkhidmatan yang lebih efisien.

    Bagaimana Dengan Pelanggan Yang Berada Di Luar Negara?

    Bagi pelanggan yang berada di luar negara dan memerlukan pengemaskinian maklumat, mereka boleh melantik wakil dengan surat kuasa yang sah untuk mengemaskini maklumat di cawangan BSN. Wakil tersebut perlu membawa dokumen pengenalan diri sendiri dan pelanggan, serta dokumen sokongan yang berkaitan untuk proses pengesahan.

    Mengapa Pengemaskinian Nombor Telefon BSN Penting?

    Pengemaskinian nombor telefon BSN penting untuk memudahkan pihak BSN menghubungi pelanggan, terutamanya bagi transaksi perbankan yang melibatkan kewangan seperti BSN Secure. Nombor telefon yang tepat juga diperlukan untuk penerimaan kod TAC bagi transaksi dalam talian dan pengesahan identiti semasa menghubungi pihak bank.

    Pelanggan dinasihatkan untuk sentiasa mengemaskini maklumat peribadi apabila berlaku sebarang perubahan. Elakkan berkongsi maklumat peribadi atau butiran akaun melalui e-mel atau panggilan telefon yang mencurigakan. Sebarang pengemaskinian maklumat hendaklah dibuat melalui saluran rasmi BSN sahaja untuk mengelakkan sebarang penyalahgunaan maklumat.

    Adam Haris merupakan individu yang minat bidang computer security, cybersecurity, digital security dan information technology security (IT security). Adam juga berkongsi pengetahuan dan pandangan tentang topik berkaitan scam dan penipuan.

    31 Comments

    1. Wan Mohd hafiz on

      Saya telah menukar/kemaskini no fon baru untuk register bsn online..semasa register bsn online,,kenapa request tac dihantar pada no fon yang lama sedangkan Saya telah menukar yg baru di kaunter bsn sebelum ini..mohon penjelasan..

      • ADMUNIR BIN DIN on

        Saya telah menukar/kemaskini no fon baru untuk register bsn online..semasa menerima bantuan tunai rakyat,,kenapa request tac dihantar pada no fon yang lama sedangkan Saya telah menukar yg baru di kaunter bsn sebelum ini..mohon penjelasan

    2. NORLIQARINNA RUTHIE ANAK JOSEPH JAMES on

      Saya telah menukar/kemaskini no fon baru untuk register bsn online..semasa register bsn online,,kenapa request tac dihantar pada no fon yang lama sedangkan Saya telah menukar yg baru di kaunter bsn sebelum ini..mohon penjelasan..Harap atur secepat mungkin..

      • AHMAD SHOLAHUDIN BIN SABUDDIN on

        Saya nak tukar no fon baru untuk register bsn online.. masa saya register dulu pakai no fon lama,, no fon lama saya sudah tak boleh pakai lagi.. mohon atur secepat mungkin yaa…

    3. Saya telah menukar/kemaskini no fon baru untuk register bsn online..semasa register bsn online,,kenapa request tac dihantar pada no fon yang lama sedangkan Saya telah menukar yg baru di kaunter bsn sebelum ini..mohon penjelasan..Harap atur secepat mungkin..

      • bagaimana cara nak tukar no telepon lama ke no tlpon yg baru….sy lupa no tlpon yg lama msa daftar kad bank…skrg sy nk tkar no baru..blh tahu tak macm mna cra untuk sy tukar no hp lma kea no hp yg baru

    4. Hamdan bin lahman on

      Saya telah pun isi borang untuk tukar no telefon di kaunter BSN tapi bila saya nak register BSN online masih lagi tak dapat no otp dan dihantar ke no telefon saya yang lama,mohon pihak BSN untuk mempercepatkan tindakan tersebut.

    5. Lily anak ango on

      Saya online Banking saya tak dapat buka… Sebab nombor lama saya sudah tidak dapat pakai lagi… Saya nak kemaskini nombor baru saya…

    6. Saya ingin tanya kenapa nombor TAC saya belum ditukar sedangkan saya sudah kemaskini nombor telefon baru kenapa masih nombor telefon lama

    7. ADMUNIR BIN DIN on

      Saya telah menukar/kemaskini no fon baru untuk register bsn online..semasa menerima bantuan tunai rakyat,,kenapa request tac dihantar pada no fon yang lama sedangkan Saya telah menukar yg baru di kaunter bsn sebelum ini..mohon penjelasan

      • Julianadisen on

        Saya sudah tukar nombor telefon dan saya nak tahu macam mana nak kemaskini balik no telefon baru ni untuk buka online bank melalui online. Saya dah pergi kaunter bsn tadi tanya tapi dia cakap boleh buat sendiri. Tolong jelaskan pada saya macam mana nak register nombor baru ni

    8. Ahmad Jati bin Mohd.Yusoff on

      Saya sudah tukar nombor telefon yang baru di kaunter BSN tetapi bila saya log in ianya tak boleh dan masih menggunakan nombor telefon lama adakah e-mail perlu ditukar juga sekiranya saya menukar e-mail lama ke e-mail baru dan perlu nyatakan pada petugas di kaunter

    9. Saya online Banking saya tak dapat buka… Sebab nombor lama saya sudah tidak dapat pakai lagi… Saya nak kemaskini nombor baru saya…sekarang ni saya pakai nombor yang ni tolong aktif balik ye
      0109766362

    Leave A Reply