What's Hot

    Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS 2.0) adalah sistem di bawah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) untuk mengawal dan memantau pembelian serta penggunaan diesel bersubsidi di Malaysia. Sistem ini dapat mencegah penyelewengan dan penyeludupan diesel bersubsidi melalui pemantauan ketat dan penggunaan kad fleet digital, serta mengurangkan kos penguatkuasaan dengan menggunakan kaedah digital.

    SKDS 2.0 merupakan penambahbaikan daripada versi sebelumnya, iaitu SKDS 1.0. Dengan SKDS 2.0, proses permohonan boleh dibaut secara dalam talian melalui portal MySubsidi. Ini bagi memastikan hanya kenderaan yang layak menerima subsidi, memastikan pengagihan diesel bersubsidi yang adil dan telus, serta mengurangkan penyalahgunaan subsidi.

    SKDS 2.0

    Bagaimana Cara Login SKDS 2.0 Melalui mysubsidi.kpdn.gov.my?

    Untuk mengakses Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS 2.0), anda perlu log masuk portal MySubsidi Diesel di laman web rasmi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup Malaysia (KPDN). Berikut adalah langkah-langkah terperinci untuk log masuk ke dalam sistem SKDS 2.0:

    Untuk log masuk ke SKDS 2.0 melalui portal mysubsidi.kpdn.gov.my, berikut adalah langkah-langkahnya:

    1. Layari portal SKDS 2.0 di mysubsidi.kpdn.gov.my.
    2. Klik pada butang “Log Masuk” di laman utama.
    3. Masukkan ID pengguna (No. Kad Pengenalan tanpa (-), contoh: 850302145465, No. Pendaftaran Perniagaan, atau No. PBT) dan kata laluan yang telah didaftarkan.
    4. Jika anda terlupa kata laluan, klik pada “Lupa Katalaluan?” untuk menetapkan semula kata laluan.
    5. Setelah berjaya log masuk, cari dan klik pada menu yang berkaitan dengan SKDS 2.0 untuk mengakses sistem.

    Macam Mana Cara Buat Permohonan Subsidi Diesel Melalui SKDS 2.0?

    Untuk memohon SKDS 2.0 melalui portal mysubsidi.kpdn.gov.my, berikut adalah langkah-langkah yang perlu diikuti:

    1. Layari laman web rasmi di mysubsidi.kpdn.gov.my.
    2. Jika anda sudah mempunyai akaun, log masuk menggunakan ID pengguna dan kata laluan anda. Jika belum, anda perlu mendaftar akaun baru.
    3. Klik pada pilihan “Permohonan Baru” untuk memulakan proses.
    4. Isi butiran yang diperlukan termasuk maklumat syarikat, nombor pendaftaran kenderaan, dan pilihan syarikat minyak (maksimum tiga jenama antara PETRONAS, Shell, Petron, Caltex, atau BHP).
    5. Pastikan semua maklumat yang diberikan adalah lengkap dan tepat.
    6. Maklumat yang diperlukan termasuk butiran syarikat, nombor pendaftaran kenderaan, dan pilihan syarikat minyak.
    7. Setelah permohonan lengkap dihantar, kelulusan akan diproses dengan segera jika semua maklumat adalah tepat.
    8. Syarikat akan menerima dua dokumen: Surat Kelayakan Membeli Diesel Bersubsidi dan Senarai Kenderaan yang diluluskan.
    9. Setelah menerima kelulusan, syarikat perlu mendapatkan kad fleet daripada syarikat minyak pilihan untuk pembelian diesel bersubsidi.

    Apakah Syarat Kelayakan Untuk Mohon SKDS 2.0?

    Untuk layak memohon diesel bersubsidi, syarikat mestilah berdaftar di bawah Akta Syarikat 2016 atau Akta Pendaftaran Perniagaan 1956.

    Syarikat juga perlu memiliki kenderaan yang mempunyai cukai jalan yang sah dan tergolong dalam salah satu daripada sembilan jenis kenderaan yang disenaraikan oleh KPDN.

    Perincian bagi permohonan Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 bagi syarikat atau individu adalah seperti berikut:

    Syarikat Wajib Berdaftar Dengan SSM

    Syarikat mestilah berdaftar di bawah Akta Syarikat 2016. Bagi entiti perniagaan tunggal dan perkongsian, mereka perlu berdaftar di bawah Akta Pendaftaran Perniagaan 1956.

    Manakala bagi entiti perkongsian liabiliti terhad, pendaftaran mesti dilakukan di bawah Akta Perkongsian Liabiliti Terhad 2012. Pendaftaran yang sah adalah penting untuk memastikan kesahihan permohonan.

    Kenderaan Mesti Dimiliki Oleh Perniagaan

    Kenderaan yang ingin didaftarkan mestilah berada di bawah pemilikan syarikat, perniagaan tunggal, atau perkongsian yang memohon. Ini bermakna kenderaan tersebut perlu didaftarkan atas nama entiti perniagaan yang berkaitan.

    Cukai Jalan Masih Sah

    Kenderaan yang ingin didaftarkan mestilah mempunyai cukai jalan yang sah. Ini adalah untuk memastikan kenderaan tersebut layak beroperasi di jalan raya dan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh pihak berkuasa.

    SKDS 2.0 Login Untuk Mohon Subsidi Diesel (mysubsidi.kpdn.gov.my)
    Senarai Kenderaan Yang Layak Menerima Subsidi Diesel dalam Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS)

    Kenderaan Mesti Daripada Jenis Kenderaan Yang Layak

    Di bawah Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) dan Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi Fasa Kedua (SKDS 2.0), terdapat dua kategori utama kenderaan yang layak menerima diesel bersubsidi iaitu kenderaan pengangkutan awam dan kenderaan pengangkutan barangan.

    SKDS 1.0

    Dalam SKDS 1.0, terdapat 10 jenis kenderaan pengangkutan awam yang layak menerima diesel bersubsidi. Jenis-jenis kenderaan tersebut adalah:

    1. Bas sekolah
    2. Bas Ekspres
    3. Bas Henti-henti
    4. Bas Pengantara
    5. Bas Mini
    6. Kereta Sewa
    7. Teksi
    8. Van / Lori Mayat
    9. Ambulans
    10. Bomba

    SKDS 2.0

    Sementara itu, dalam SKDS 2.0, terdapat 9 jenis kenderaan pengangkutan barangan yang layak menerima diesel bersubsidi. Jenis-jenis kenderaan tersebut adalah:

    1. Lori Kargo Am
    2. Lori Minuman Botol
    3. Lori Refrigerated
    4. Lori Luton/Kotak
    5. Penggerak Utama
    6. Lori Tangki Tepung
    7. Lori Tangki Air
    8. Panel Van
    9. Window Van

    Penambahan Jenis Kenderaan Dalam SKDS 2.0

    SKDS 2.0 telah memperluaskan kelayakan penerima diesel bersubsidi dengan menambah 14 jenis kenderaan pengangkutan barangan yang baru. Jenis-jenis kenderaan tambahan tersebut adalah:

    1. Lori Rigid – Curtainsider
    2. Lori Rigid – Hasil Pertanian
    3. Lori Rigid – Kandang Haiwan
    4. Lori Rigid – Kombinasi
    5. Lori Rigid – Open Platform
    6. Lori Tangki Rigid – Minuman
    7. Lori Rigid – Sampah
    8. Bas – Food Catering
    9. Van – Food Catering
    10. Lori – Food Catering
    11. Semi – Panel Van
    12. Bas – Perkhidmatan Bergerak
    13. Van – Perkhidmatan Bergerak
    14. Lori Rigid – Perkhidmatan Bergerak

    Terdapat perbezaan ketara antara jenis kenderaan yang layak menerima diesel bersubsidi di bawah SKDS 1.0 dan SKDS 2.0.

    Dalam SKDS 1.0, terdapat 10 jenis kenderaan pengangkutan awam yang layak, manakala dalam SKDS 2.0, terdapat 23 jenis kenderaan yang layak, merangkumi 9 jenis kenderaan pengangkutan barangan yang asal dan 14 jenis kenderaan tambahan.

    Penambahan baru dalam SKDS 2.0 adalah 14 jenis kenderaan pengangkutan barangan yang sebelum ini tidak layak untuk menerima diesel bersubsidi.

    Ringkasan

    • Jenis Kenderaan dalam SKDS 1.0: 10 jenis kenderaan pengangkutan awam.
    • Jenis Kenderaan dalam SKDS 2.0: 9 jenis kenderaan pengangkutan barangan asal + 14 jenis kenderaan tambahan = 23 jenis kenderaan.
    • Tambahan Baru dalam SKDS 2.0: 14 jenis kenderaan pengangkutan barangan yang baru layak.

    SKDS 2.0 telah memperluaskan skop kelayakan penerima diesel bersubsidi dengan merangkumi lebih banyak jenis kenderaan pengangkutan barangan.

    Ini memberi manfaat kepada lebih banyak syarikat pengangkutan dan membantu mengurangkan kos operasi mereka.

    SKDS 2.0 Login Untuk Mohon Subsidi Diesel (mysubsidi.kpdn.gov.my)
    Senarai Kenderaan Yang Layak Menerima Subsidi Diesel SKDS 1.0

    Apakah Jenis Kenderaan Yang Layak Menerima Subsidi Diesel SKDS 1.0 dan 2.0?

    Di bawah program Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi Fasa Pertama (SKDS 1.0) dan Fasa Kedua (SKDS 2.0), terdapat 33 jenis kenderaan yang layak untuk menerima subsidi diesel. Kenderaan-kenderaan ini termasuk dalam kategori pengangkutan awam, perkhidmatan kecemasan, dan pengangkutan perkhidmatan dan juga pengakutan barangan.

    Antara jenis kenderaan yang layak menerima subsidi diesel di bawah SKDS 1.0 dan SKDS 2.0 adalah seperti berikut:

    Berikut adalah maklumat tambahan mengenai jenis kenderaan yang layak menerima diesel bersubsidi di bawah SKDS 1.0:

    1. Bas Sekolah

    Bas sekolah adalah kenderaan yang digunakan untuk mengangkut pelajar ke dan dari sekolah. Ia memastikan akses pendidikan yang selamat dan mudah bagi pelajar sekolah.

    Bas sekolah biasanya mempunyai kapasiti tempat duduk yang tinggi dan dilengkapi dengan ciri-ciri keselamatan khas seperti pintu kecemasan dan tanda amaran.

    Dengan menerima subsidi diesel, pengendali bas sekolah dapat mengurangkan kos operasi dan menawarkan perkhidmatan yang lebih mampan untuk masyarakat.

    2. Bas Ekspres

    Bas ekspres adalah kenderaan yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan jarak jauh antara bandar atau negeri. Ia menawarkan perjalanan yang selesa dan cekap untuk penumpang, sering kali dengan kemudahan seperti tempat duduk yang luas, ruang penyimpanan bagasi, dan sistem hiburan dalam kenderaan.

    Bas ekspres menghubungkan bandar-bandar dan wilayah, memudahkan pergerakan penumpang untuk tujuan perniagaan, pelancongan, atau lawatan peribadi.

    Subsidi diesel membantu mengurangkan kos operasi dan mengekalkan kemampuan perkhidmatan bas ekspres untuk orang ramai.

    3. Bas Henti-henti

    Bas henti-henti, juga dikenali sebagai bas bandar, adalah kenderaan yang beroperasi dalam kawasan bandar dan berhenti di perhentian yang ditetapkan untuk mengambil dan menurunkan penumpang.

    Ia menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam yang mudah diakses dan mampan untuk penduduk bandar, memudahkan pergerakan mereka di sekitar bandar.

    Bas henti-henti sering kali mempunyai laluan dan jadual yang tetap, membolehkan penumpang merancang perjalanan mereka dengan mudah.

    Subsidi diesel membantu mengurangkan kos operasi dan mengekalkan kemampuan perkhidmatan bas henti-henti untuk pengguna.

    4. Bas Pengantara

    Bas pengantara adalah kenderaan yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan antara kawasan yang tidak diliputi oleh laluan bas utama. Ia berfungsi sebagai penghubung antara kawasan perumahan, pusat membeli-belah, atau hab pengangkutan lain.

    Bas pengantara memainkan peranan penting dalam meningkatkan ketersambungan dan aksesibiliti pengangkutan awam, terutamanya bagi kawasan yang kurang mempunyai perkhidmatan bas yang kerap.

    Subsidi diesel membantu mengurangkan kos operasi dan menggalakkan penyediaan perkhidmatan bas pengantara yang lebih luas.

    5. Bas Mini

    Bas mini adalah kenderaan yang lebih kecil berbanding bas biasa dan sesuai untuk laluan atau kawasan dengan permintaan penumpang yang lebih rendah. Ia menawarkan perkhidmatan pengangkutan yang lebih fleksibel dan mudah diakses dalam kawasan yang mempunyai jalan yang sempit atau kekangan infrastruktur lain.

    Bas mini sering kali digunakan sebagai perkhidmatan pengantara atau penghubung untuk melengkapkan rangkaian pengangkutan awam yang sedia ada. Subsidi diesel membantu mengurangkan kos operasi dan memastikan kemampanan perkhidmatan bas mini untuk masyarakat.

    6. Kereta Sewa

    Kereta sewa adalah kenderaan yang disewa oleh individu atau organisasi untuk tempoh masa tertentu. Ia menawarkan fleksibiliti dan kemudahan untuk perjalanan peribadi atau perniagaan, membolehkan pengguna memiliki kenderaan tanpa komitmen pemilikan jangka panjang.

    Kereta sewa sering digunakan untuk percutian, perjalanan perniagaan, atau keperluan pengangkutan sementara yang lain. Subsidi diesel untuk kereta sewa membantu mengurangkan kos operasi dan menggalakkan penggunaan perkhidmatan kereta sewa sebagai pilihan pengangkutan yang mampan.

    7. Teksi

    Teksi adalah kenderaan yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan awam kepada penumpang secara individu atau kumpulan kecil. Ia menawarkan perkhidmatan yang mudah, fleksibel dan membolehkan penumpang sampai ke destinasi mereka dengan cepat dan selesa.

    Teksi memainkan peranan penting dalam melengkapkan sistem pengangkutan awam, terutamanya untuk perjalanan yang tidak diliputi oleh laluan bas atau kereta api.

    Subsidi diesel untuk teksi membantu mengurangkan kos operasi dan memastikan perkhidmatan teksi masih berpatutan untuk orang ramai.

    8. Van / Lori Mayat

    Van atau lori mayat adalah kenderaan yang direka khas untuk pengurusan pengangkutan. Van atau lori jenazah ini digunakan oleh AJK masjid / surau untuk urusan pengebumian, pihak hospital untuk penghantaran jenazah, atau pengendali perkhidmatan pengebumian untuk mengangkut jenazah dari tempat kematian ke rumah pengebumian atau tanah perkuburan.

    Subsidi diesel untuk van atau lori mayat membantu mengurangkan kos operasi dan memastikan penyediaan perkhidmatan pengebumian yang penting kepada masyarakat.

    9. Ambulans

    Ambulans adalah kenderaan kecemasan untuk mengangkut pesakit atau mangsa kecederaan ke hospital atau kemudahan penjagaan kesihatan. Ia dilengkapi dengan peralatan perubatan dan kakitangan terlatih untuk memberikan rawatan kecemasan dan sokongan hayat semasa dalam perjalanan.

    Ambulans membantu dalam menyelamatkan nyawa dan memastikan akses segera kepada penjagaan kesihatan dalam situasi kecemasan.

    Subsidi diesel untuk ambulans membantu mengurangkan kos operasi dan memastikan tindak balas kecemasan yang pantas dan berkesan untuk masyarakat.

    10. Bomba

    Kenderaan bomba adalah kenderaan khas yang digunakan oleh jabatan bomba untuk tindak balas kecemasan, pemadaman kebakaran, dan operasi penyelamatan. Ia dilengkapi dengan peralatan pemadaman kebakaran, alat penyelamat, dan bekalan air untuk menangani pelbagai jenis kecemasan.

    Kenderaan bomba direka untuk bergerak dengan cepat dan cekap ke tempat kejadian untuk meminimumkan kerosakan dan menyelamatkan nyawa.

    Subsidi diesel untuk kenderaan bomba memastikan jabatan bomba dapat beroperasi dengan cekap dan mengekalkan keupayaan tindak balas kecemasan yang optimum untuk melindungi masyarakat.

    11. Lori Kargo Am

    Lori kargo am adalah kenderaan komersial yang direka untuk mengangkut pelbagai jenis barangan dan kargo secara umum. Lori ini biasanya mempunyai badan kargo tertutup atau terbuka, bergantung pada jenis muatan yang diangkut.

    Ia sesuai untuk pengangkutan barangan dalam kuantiti yang besar dan sering digunakan untuk penghantaran antara bandar atau antara negeri. Lori kargo am penting dalam rantaian bekalan kerana ia memastikan barangan sampai ke destinasi dengan selamat dan cekap.

    12. Lori Minuman Botol

    Lori minuman botol adalah kenderaan khusus yang direka untuk mengangkut minuman dalam botol, seperti air mineral, minuman ringan, atau minuman berkarbonat.

    Lori ini dilengkapi dengan rak atau kompartmen khas yang membolehkan botol disusun dengan selamat dan stabil semasa pengangkutan. Ia biasanya mempunyai sistem penyejukan untuk mengekalkan suhu minuman pada tahap yang optimum.

    Lori minuman botol memastikan minuman sampai ke kedai runcit atau pusat pengedaran dalam keadaan yang baik, selamat dan segar.

    13. Lori Refrigerated

    Lori refrigerated, juga dikenali sebagai lori peti sejuk, adalah kenderaan yang dilengkapi dengan sistem penyejukan untuk mengangkut barangan yang memerlukan suhu terkawal. Ia sesuai untuk mengangkut makanan, produk tenusu, daging, buah-buahan, sayur-sayuran, ubat-ubatan, dan bahan-bahan lain yang mudah rosak.

    Lori ini memastikan barangan kekal segar dan dalam keadaan yang optimum sepanjang perjalanan dari tempat asal ke destinasi akhir. Sistem penyejukan dalam lori refrigerated boleh disesuaikan untuk mengekalkan suhu yang berbeza, bergantung pada keperluan barangan yang diangkut.

    14. Lori Luton/Kotak

    Lori Luton atau lori kotak adalah kenderaan komersial dengan badan kargo berbentuk kotak atau kontena tertutup. Ia direka untuk mengangkut pelbagai jenis barangan dan melindunginya dari cuaca serta kerosakan semasa transit.

    Lori ini biasanya mempunyai pintu belakang atau sisi untuk memudahkan pemuatan dan pemunggahan barangan. Ia sesuai untuk pengangkutan barangan yang memerlukan perlindungan tambahan atau barangan yang perlu dikekalkan kering.

    Lori Luton sering digunakan untuk penghantaran dalam bandar atau antara bandar dalam jarak yang sederhana.

    15. Penggerak Utama

    Penggerak utama, juga dikenali sebagai trak penggerak utama atau prime mover, adalah kenderaan komersial yang direka untuk menarik trailer atau semi-trailer. Ia biasanya digunakan untuk pengangkutan jarak jauh atau pengangkutan barangan yang berat.

    Penggerak utama mempunyai enjin yang berkuasa tinggi dan sistem transmisi yang kuat untuk menarik beban yang berat. Ia juga dilengkapi dengan sistem suspensi yang tahan lasak dan sistem brek yang cekap untuk memastikan keselamatan semasa pemanduan jarak jauh.

    Penggerak utama penting dalam industri logistik dan pengangkutan kerana membolehkan penghantaran barangan secara efisien melintasi jarak yang jauh.

    16. Lori Tangki Tepung

    Lori tangki tepung adalah kenderaan khusus yang direka untuk mengangkut tepung atau bahan-bahan serbuk lain dalam kuantiti yang besar. Ia dilengkapi dengan tangki khas yang diperbuat daripada bahan tahan lasak dan selamat untuk menyimpan tepung.

    Tangki ini biasanya mempunyai sistem pemuatan dan pemunggahan yang cekap, seperti sistem udara terkompresi atau sistem pam vakum, untuk memudahkan pemindahan tepung. Lori tangki tepung penting dalam industri pembuatan makanan kerana ia memastikan bekalan tepung yang konsisten ke kilang-kilang atau pusat pemprosesan.

    17. Lori Tangki Air

    Lori tangki air adalah kenderaan yang dilengkapi dengan tangki untuk mengangkut air dalam kuantiti yang besar. Ia sering digunakan untuk membekalkan air ke tapak pembinaan, kawasan perindustrian, atau kawasan yang mengalami gangguan bekalan air.

    Lori ini juga digunakan dalam operasi kecemasan, seperti pemadaman kebakaran atau bantuan bencana, untuk memastikan bekalan air yang mencukupi. Tangki air pada lori ini diperbuat daripada bahan yang tahan lasak dan selamat untuk menyimpan air bersih.

    Lori tangki air dilengkapi dengan sistem pam dan hos untuk memudahkan pemindahan air ke lokasi yang diperlukan.

    18. Panel Van

    Panel van adalah kenderaan utiliti yang mempunyai badan tertutup dan ruang kargo yang boleh diakses dari bahagian belakang. Ia direka untuk mengangkut barangan dalam kuantiti yang sederhana dan sesuai untuk penghantaran dalam bandar atau jarak dekat.

    Panel van biasanya mempunyai tempat duduk untuk pemandu dan penumpang di bahagian hadapan, manakala bahagian belakang dikhususkan untuk ruang kargo. Ia menawarkan perlindungan yang baik untuk barangan dari cuaca dan keselamatan yang lebih baik berbanding kenderaan terbuka.

    Panel van sering digunakan oleh perniagaan kecil, syarikat penghantaran, atau untuk penggunaan peribadi yang memerlukan pengangkutan barangan.

    19. Window Van

    Window van adalah kenderaan utiliti yang serupa dengan panel van, tetapi mempunyai tingkap di bahagian sisi untuk meningkatkan jarak penglihatan dan memudahkan akses ke ruang kargo. Tingkap ini membolehkan pemandu atau krew penghantaran memantau barangan dengan lebih baik semasa dalam perjalanan.

    Window van juga memberikan pencahayaan semula jadi yang lebih baik di dalam ruang kargo, memudahkan pemuatan dan pemunggahan barangan. Seperti panel van, window van sesuai untuk penghantaran dalam bandar atau jarak dekat dan sering digunakan oleh perniagaan kecil atau syarikat penghantaran.

    20. Lori Rigid – Curtainsider

    Lori rigid curtainsider adalah kenderaan komersial dengan badan kargo yang dilengkapi dengan langsir atau bidai boleh ditarik pada sisi untuk memudahkan pemuatan dan pemunggahan barangan. Langsir ini diperbuat daripada bahan yang tahan lasak dan fleksibel, seperti kanvas atau PVC, yang boleh dibuka atau ditutup dengan mudah.

    Apabila dibuka, langsir membolehkan akses penuh ke ruang kargo dari sisi lori, memudahkan pemuatan dan pemunggahan barangan menggunakan forklift atau peralatan pengendalian bahan lain. Lori rigid curtainsider menawarkan fleksibiliti dan kecekapan dalam pengendalian pelbagai jenis barangan.

    21. Lori Rigid – Hasil Pertanian

    Lori rigid hasil pertanian adalah kenderaan yang direka khas untuk mengangkut hasil pertanian, seperti buah-buahan, sayur-sayuran, atau bijirin. Ia biasanya mempunyai badan kargo yang direka untuk memaksimumkan kapasiti muatan dan memastikan pengalihan udara yang baik untuk mengekalkan kesegaran hasil pertanian.

    Lori ini mungkin dilengkapi dengan sistem kawalan suhu untuk mengangkut hasil pertanian yang sensitif kepada suhu. Ia juga mungkin mempunyai ciri-ciri khas, seperti lantai yang boleh menyesuaikan diri atau sistem pengasingan, untuk melindungi hasil pertanian dari kerosakan semasa transit.

    22. Lori Rigid – Kandang Haiwan

    Lori rigid kandang haiwan adalah kenderaan yang direka untuk mengangkut haiwan ternakan dengan selamat dan selesa. Ia dilengkapi dengan badan kargo yang mempunyai kandang atau kompartmen khas untuk menyimpan haiwan semasa dalam perjalanan.

    Kandang ini direka dengan teliti untuk memastikan pengudaraan yang baik, pencahayaan yang mencukupi, dan ruang yang selesa untuk haiwan. Lori kandang haiwan mungkin juga dilengkapi dengan sistem penyejukan atau pemanasan untuk mengekalkan suhu yang optimum bagi haiwan yang diangkut.

    Ia penting dalam industri penternakan kerana akan memastikan pengangkutan haiwan yang selamat dan berperikemanusiaan.

    23. Lori Rigid – Kombinasi

    Lori rigid kombinasi adalah kenderaan yang boleh membawa pelbagai jenis muatan atau kontena yang boleh ditukar ganti, memberikan fleksibiliti dalam pengangkutan barangan. Ia biasanya terdiri daripada casis lori rigid dengan mekanisme khas yang membolehkan pemasangan dan penanggalan pelbagai jenis badan kargo atau kontena.

    Sebagai contoh, lori rigid kombinasi mungkin dilengkapi dengan sistem hook-lift atau sistem swap-body yang membolehkan pertukaran cepat antara kontena terbuka, kontena tertutup, atau tangki cecair. Fleksibiliti ini membolehkan lori rigid kombinasi menyesuaikan diri dengan keperluan pengangkutan yang berbeza-beza dan meningkatkan kecekapan operasi logistik.

    24. Lori Rigid – Open Platform

    Lori rigid open platform adalah kenderaan dengan platform terbuka untuk mengangkut barangan yang tidak memerlukan perlindungan dari cuaca atau yang mempunyai bentuk yang tidak seragam. Platform terbuka ini membolehkan pemuatan dan pemunggahan barangan yang mudah dari atas atau sisi lori menggunakan kren atau peralatan pemunggahan lain.

    Lori rigid open platform sesuai untuk mengangkut barangan seperti bahan binaan, mesin, atau peralatan berat. Ia menawarkan fleksibiliti dalam pengendalian pelbagai jenis muatan dan sering digunakan dalam industri pembinaan, perlombongan, atau sektor lain yang memerlukan pengangkutan barangan yang besar atau berat.

    25. Lori Tangki Rigid – Minuman

    Lori tangki rigid minuman adalah kenderaan yang dilengkapi dengan tangki khas untuk mengangkut minuman cecair dalam kuantiti yang besar. Tangki ini diperbuat daripada bahan gred makanan yang selamat dan tahan lasak, seperti keluli tahan karat, untuk memastikan kualiti dan keselamatan minuman yang diangkut.

    Lori tangki minuman dilengkapi dengan sistem penyejukan untuk mengekalkan suhu minuman pada tahap yang optimum semasa transit. Ia juga mempunyai sistem pemuatan dan pemunggahan yang cekap, seperti pam atau paip, untuk memudahkan pemindahan minuman ke dan dari tangki.

    Lori tangki rigid minuman penting dalam industri minuman kerana ia memastikan pengangkutan minuman secara pukal dengan selamat dan cekap.

    26. Lori Rigid – Sampah

    Lori rigid sampah adalah kenderaan yang direka khas untuk mengangkut sampah dan bahan buangan. Ia biasanya dilengkapi dengan badan kargo tertutup atau kontena khas yang boleh menampung jumlah sampah yang besar.

    Lori sampah mempunyai mekanisme pemadatan untuk memampatkan sampah, meningkatkan kapasiti muatan dan mengurangkan jumlah perjalanan yang diperlukan. Ia juga dilengkapi dengan sistem pemunggahan automatik, seperti sistem pengangkat hidraulik atau sistem pengguling, untuk memudahkan pemunggahan sampah di tapak pelupusan atau pusat kitar semula.

    Lori rigid sampah penting dalam pengurusan sisa untuk memastikan pengangkutan sampah yang cekap dan mesra alam.

    27. Bas – Food Catering

    Bas food catering adalah kenderaan yang diubah suai untuk menyediakan perkhidmatan katering makanan bergerak. Ia dilengkapi dengan kemudahan memasak, penyimpanan, dan penyajian makanan yang lengkap, membolehkan penyediaan dan penyajian makanan yang berkualiti tinggi di lokasi acara atau tempat kerja.

    Bas food catering biasanya mempunyai dapur yang serba lengkap, ruang penyimpanan sejuk, dan kaunter perkhidmatan untuk memenuhi keperluan katering yang pelbagai. Ia menawarkan fleksibiliti dan kemudahan untuk menyediakan perkhidmatan makanan di lokasi yang jauh dari kemudahan katering tetap.

    Bas food catering sering digunakan untuk acara korporat, pesta, atau lokasi pembinaan di mana akses kepada perkhidmatan katering adalah terhad.

    28. Van – Food Catering

    Van food catering adalah kenderaan yang lebih kecil berbanding bas food catering, tetapi masih menawarkan perkhidmatan katering makanan bergerak. Ia diubah suai dengan kemudahan memasak dan penyimpanan yang kompak untuk menyediakan makanan berkualiti tinggi dalam skala yang lebih kecil.

    Van food catering sesuai untuk acara atau lokasi yang lebih kecil, seperti pesta pejabat, acara sukan, atau festival makanan. Ia menawarkan fleksibiliti dan kemudahan dalam menyediakan perkhidmatan katering di mana ruang adalah terhad atau di mana akses untuk kenderaan yang lebih besar adalah mencabar.

    Van food catering sering dikendalikan oleh perniagaan katering kecil atau peniaga makanan bergerak.

    29. Lori – Food Catering

    Lori food catering adalah kenderaan yang diubah suai untuk menyediakan perkhidmatan katering makanan dalam skala yang lebih besar berbanding bas atau van food catering. Ia dilengkapi dengan kemudahan memasak, penyimpanan, dan penyajian makanan yang luas, membolehkan penyediaan hidangan yang pelbagai untuk bilangan tetamu yang ramai.

    Lori food catering biasanya mempunyai dapur yang serba lengkap, ruang penyimpanan sejuk yang besar, dan ruang kerja yang luas untuk krew katering. Ia sesuai untuk acara besar seperti perkahwinan, persidangan, atau acara korporat di mana perkhidmatan katering yang komprehensif diperlukan.

    Lori food catering menawarkan kapasiti dan keupayaan untuk mengendalikan keperluan katering yang kompleks sambil mengekalkan kualiti dan konsistensi makanan yang tinggi.

    30. Semi – Panel Van

    Semi panel van adalah kenderaan utiliti yang lebih kecil berbanding panel van standard, tetapi masih menawarkan ciri-ciri dan kelebihan yang serupa. Ia mempunyai badan tertutup dan ruang kargo yang boleh diakses dari bahagian belakang, menjadikannya sesuai untuk pengangkutan barangan dalam kuantiti yang sederhana.

    Semi panel van biasanya mempunyai kapasiti muatan yang lebih rendah dan dimensi yang lebih kompak berbanding panel van penuh, menjadikannya lebih mudah alih di kawasan bandar atau jalan yang sesak. Ia sering digunakan oleh perniagaan kecil, syarikat penghantaran, atau untuk tugas-tugas pengangkutan yang ringan.

    31. Bas – Perkhidmatan Bergerak

    Bas perkhidmatan bergerak adalah kenderaan yang diubah suai untuk menyediakan pelbagai perkhidmatan kepada masyarakat secara bergerak. Ia boleh berfungsi sebagai perpustakaan bergerak, klinik bergerak, pusat latihan bergerak, atau pusat maklumat bergerak.

    Bas ini dilengkapi dengan kemudahan dan peralatan yang berkaitan dengan perkhidmatan yang ditawarkan, seperti rak buku, peralatan perubatan, atau komputer. Ia membolehkan akses kepada perkhidmatan penting bagi komuniti yang mungkin mempunyai akses terhad kepada kemudahan tetap.

    Bas perkhidmatan bergerak sering digunakan oleh agensi kerajaan, organisasi bukan kerajaan, atau badan kebajikan untuk menyediakan perkhidmatan kepada masyarakat yang memerlukan.

    32. Van – Perkhidmatan Bergerak

    Van perkhidmatan bergerak adalah kenderaan yang lebih kecil berbanding bas perkhidmatan bergerak, tetapi masih menawarkan perkhidmatan yang serupa secara bergerak. Ia boleh diubah suai untuk menyediakan perkhidmatan seperti bengkel membaiki kereta, kedai runcit bergerak, atau pusat perkhidmatan pelanggan bergerak.

    Van perkhidmatan bergerak dilengkapi dengan peralatan dan kemudahan yang diperlukan untuk menawarkan perkhidmatan yang khusus. Ia menawarkan fleksibiliti untuk menyediakan perkhidmatan di lokasi yang pelbagai atau untuk menjangkau pelanggan yang mungkin tidak dapat mengakses perkhidmatan di tempat tetap.

    Van perkhidmatan bergerak sering digunakan oleh perniagaan kecil atau usahawan untuk memperluas jangkauan pasaran mereka dan menyediakan perkhidmatan yang mudah diakses kepada pelanggan.

    33. Lori Rigid – Perkhidmatan Bergerak

    Lori rigid perkhidmatan bergerak adalah kenderaan yang diubah suai untuk menyediakan perkhidmatan khusus secara bergerak dalam skala yang lebih besar berbanding bas atau van perkhidmatan bergerak. Ia boleh berfungsi sebagai unit perubatan bergerak, makmal bergerak, atau pusat latihan bergerak.

    Lori rigid perkhidmatan bergerak dilengkapi dengan ruang yang luas dan kemudahan yang lengkap untuk menyediakan perkhidmatan yang komprehensif. Ia mungkin mempunyai bilik pemeriksaan, peralatan diagnostik, atau kemudahan latihan yang canggih.

    Lori rigid perkhidmatan bergerak sesuai untuk situasi di mana perkhidmatan yang kompleks perlu disediakan di lokasi yang jauh dari kemudahan tetap, seperti di kawasan luar bandar atau tapak pembinaan.

    Ia sering digunakan oleh agensi kerajaan, organisasi penjagaan kesihatan, atau syarikat latihan untuk menyediakan perkhidmatan kepada masyarakat atau pekerja di lokasi yang pelbagai.

    Berapa Lama Tempoh Kelulusan SKDS 2.0?

    Tempoh kelulusan permohonan SKDS 2.0 adalah sangat pantas jika semua maklumat yang diperlukan diberikan dengan lengkap dan tepat. Apabila syarikat pemohon berjaya mengisi borang permohonan dalam talian dengan butiran yang dikehendaki dan menghantar permohonan tersebut, kelulusan akan diproses serta-merta oleh sistem.

    Ini bermakna pemohon tidak perlu menunggu lama untuk mendapatkan maklum balas mengenai status permohonan mereka. Sekiranya permohonan diluluskan, syarikat akan menerima dua dokumen penting sebagai pengesahan kelayakan mereka untuk membeli diesel bersubsidi.

    Dokumen-dokumen tersebut adalah Surat Kelayakan Membeli Diesel Bersubsidi dan Senarai Kenderaan yang diluluskan. Surat Kelayakan Membeli Diesel Bersubsidi akan mengesahkan bahawa syarikat tersebut layak untuk menyertai program SKDS 2.0 dan membeli diesel bersubsidi.

    Manakala Senarai Kenderaan yang diluluskan pula akan menyatakan kenderaan-kenderaan milik syarikat yang telah diluluskan untuk menggunakan diesel bersubsidi.

    Syarikat dapat memulakan langkah seterusnya untuk memohon kad fleet (fleet card) daripada syarikat minyak yang dipilih dengan segera selepas menerima kedua-dua dokumen tersebut.

    Syarikat perlu memohon kad fleet daripada syarikat minyak yang mereka pilih semasa mengisi borang permohonan. Permohonan kad fleet ini merupakan langkah penting untuk membolehkan syarikat mengakses dan membeli diesel bersubsidi.

    Berapa Lama Tempoh Menunggu Fleet Card Untuk Subsidi Diesel?

    Proses permohonan dan pengeluaran kad fleet oleh syarikat minyak biasanya mengambil masa antara 2 hingga 4 minggu dari tarikh permohonan kad fleet dikemukakan.

    Tempoh ini diperlukan untuk syarikat minyak memproses permohonan, mengesahkan maklumat, dan menyediakan kad fleet untuk syarikat pemohon.

    Dalam tempoh menunggu ini, syarikat minyak mungkin menghubungi syarikat pemohon sekiranya terdapat sebarang pertanyaan atau maklumat tambahan yang diperlukan.

    Setelah segala keperluan dipenuhi dan permohonan diluluskan, syarikat minyak akan mengeluarkan kad fleet dan menghantar kad tersebut kepada syarikat pemohon.

    Sebaik sahaja menerima kad fleet, syarikat boleh mula menggunakannya untuk membeli diesel bersubsidi di stesen-stesen minyak yang dikendalikan oleh syarikat minyak yang dipilih.

    Kad fleet ini akan memudahkan transaksi pembelian diesel bersubsidi dan memastikan penggunaan subsidi dapat dipantau dengan lebih efisien.

    Bolehkah Buat Permohonan ‘Multiple Fleetcard’?

    Ya, permohonan ‘Multiple Fleetcard’ atau kad fleet pelbagai boleh dibuat melalui Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0.

    Permohonan ini merangkumi permohonan baru, tambahan kenderaan, dan pertukaran syarikat minyak. Untuk memohon, pemohon perlu mengikuti langkah-langkah berikut:

    Apakah Senarai Syarikat Minyak Yang Tersenarai Dalam Permohonan Fleet Card SKDS 2.0?

    Berikut adalah senarai syarikat minyak yang tersenarai dalam permohonan fleet card SKDS 2.0:

    Petronas

    Petronas merupakan syarikat minyak nasional Malaysia yang menyediakan perkhidmatan kad fleet untuk diesel bersubsidi di bawah SKDS 2.0.

    Sebagai syarikat minyak utama di Malaysia, Petronas mempunyai rangkaian stesen minyak yang luas di seluruh negara, memudahkan syarikat pengangkutan untuk mengakses diesel bersubsidi menggunakan kad fleet yang dikeluarkan oleh Petronas.

    Dengan pengalaman dan infrastruktur yang mantap, Petronas akan memastikan kelancaran proses pembelian diesel bersubsidi melalui sistem kad fleet mereka.

    Bagaimana Cara Untuk Hubungi Petronas Berkenaan Fleet Card?

    Pemilik kenderaan yang memilih PETRONAS sebagai penyedia kad fleet boleh menghubungi talian khidmat pelanggan mereka di 1-300-88-8282 atau e-mel kepada [email protected] untuk sebarang pertanyaan atau bantuan berkaitan kad fleet.

    Shell

    Shell merupakan syarikat minyak antarabangsa yang turut menyediakan perkhidmatan kad fleet untuk diesel bersubsidi di Malaysia.

    Dengan rangkaian stesen minyak Shell yang tersebar luas di seluruh negara, syarikat pengangkutan boleh menggunakan kad fleet yang dikeluarkan oleh Shell untuk membeli diesel bersubsidi dengan mudah.

    Shell menyediakan perkhidmatan yang cekap dan mesra pelanggan untuk memastikan pengalaman yang lancar bagi syarikat pengangkutan yang menggunakan kad fleet mereka di bawah SKDS 2.0.

    Bagaimana Cara Untuk Hubungi Shell Mengenai Fleet Card?

    Bagi pemilik kenderaan yang menggunakan kad fleet Shell, mereka boleh menghubungi pusat panggilan Shell di 1-300-22-8181 atau e-mel kepada [email protected] untuk mendapatkan maklumat lanjut atau bantuan berkaitan kad fleet mereka.

    Petron

    Petron juga menawarkan kad fleet untuk pembelian diesel bersubsidi di bawah SKDS 2.0. Dengan rangkaian stesen minyak Petron yang strategik di seluruh negara, syarikat pengangkutan boleh mengakses diesel bersubsidi dengan mudah menggunakan kad fleet yang dikeluarkan oleh Petron.

    Petron menyediakan perkhidmatan yang efisien dan memenuhi keperluan pelanggan mereka, termasuk syarikat pengangkutan yang menyertai program SKDS 2.0.

    Bagaimana Cara Untuk Hubungi Petron Berkenaan Kad Fleet?

    Pemilik kenderaan yang memilih Petron sebagai penyedia kad fleet boleh menghubungi talian bebas tol Petron di 1-800-88-8298 atau e-mel kepada [email protected] untuk sebarang pertanyaan atau perkhidmatan pelanggan berkaitan kad fleet.

    Caltex

    Caltex ialah syarikat minyak antarabangsa yang turut menyediakan perkhidmatan kad fleet untuk diesel bersubsidi di bawah SKDS 2.0.

    Dengan pengalaman global dan rangkaian stesen minyak Caltex yang meluas di Malaysia, syarikat pengangkutan boleh menggunakan kad fleet yang dikeluarkan oleh Caltex untuk memudahkan pembelian diesel bersubsidi.

    Caltex menyediakan perkhidmatan yang berkualiti dan memastikan pengalaman yang lancar bagi pelanggan mereka, termasuk syarikat pengangkutan yang menyertai program SKDS 2.0.

    Bagaimana Cara Untuk Hubungi Caltex Mengenai Kad Fleet?

    Bagi pemilik kenderaan yang menggunakan kad fleet Caltex, mereka boleh menghubungi talian bebas tol Caltex di 1-800-88-3168 atau e-mel kepada [email protected] untuk mendapatkan maklumat lanjut atau bantuan berkaitan kad fleet mereka.

    BHP

    BH Petrol (BH) juga turut serta dalam program subsidi diesel SKDS 2.0 dengan menyediakan kad fleet untuk pembelian diesel bersubsidi.

    Dengan rangkaian stesen minyak BHP yang tersebar di seluruh Malaysia, syarikat pengangkutan boleh menggunakan kad fleet yang dikeluarkan oleh BHP untuk mengakses diesel bersubsidi dengan mudah.

    BHP menyediakan perkhidmatan yang cekap dan memenuhi keperluan pelanggan mereka, terutamanya syarikat pengangkutan yang menyertai program SKDS 2.0.

    Macam Mana Nak Hubungi BHP Mengenai Fleet Card?

    Pemilik kenderaan yang memilih BHP sebagai penyedia kad fleet boleh menghubungi talian khidmat pelanggan BHP di 03-7719 9499 atau e-mel kepada [email protected] untuk sebarang pertanyaan atau bantuan berkaitan kad fleet.

    Menurut maklumat rasmi daripada pelbagai sumber, termasuk Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDN), kelima-lima syarikat minyak ini telah bekerjasama rapat dengan KPDN untuk memastikan kelancaran pelaksanaan SKDS 2.0.

    Kerjasama ini bertujuan untuk memudahkan syarikat pengangkutan mendapatkan diesel bersubsidi melalui penggunaan kad fleet yang dikeluarkan oleh syarikat-syarikat minyak tersebut.

    Diharapkan agar program SKDS 2.0 dapat dilaksanakan dengan berkesan dan memberi manfaat kepada syarikat pengangkutan yang layak di seluruh Malaysia.

    Soalan Lazim Berkenaan SKDS 2.0 dan Subsidi Diesel

    Apa Itu Subsidi Diesel?

    Subsidi adalah bantuan kewangan yang diberikan oleh kerajaan kepada individu, perniagaan, atau industri tertentu untuk mengurangkan kos barangan atau perkhidmatan tertentu, dengan tujuan untuk meringankan beban kewangan atau menggalakkan aktiviti ekonomi.

    Subsidi diesel merujuk kepada bantuan kewangan yang diberikan oleh kerajaan untuk mengurangkan harga diesel bagi kenderaan atau industri tertentu, seperti pengangkutan awam, pertanian, dan perikanan, dengan matlamat untuk mengurangkan kos operasi dan memastikan kemampanan perkhidmatan atau pengeluaran dalam sektor-sektor tersebut.

    Apa Itu SKDS 2.0?

    Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 adalah sistem yang diperkenalkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) untuk mengawal dan memantau pengagihan serta penggunaan diesel bersubsidi di Malaysia.

    Sistem ini bertujuan untuk memastikan bahawa subsidi diesel hanya diberikan kepada kenderaan yang layak dan mengelakkan penyalahgunaan subsidi.

    Apa Itu mysubsidi.kpdn.gov.my?

    mysubsidi.kpdn.gov.my adalah portal rasmi dalam talian yang dibangunkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) untuk memudahkan permohonan dan pengurusan subsidi bagi pelbagai program subsidi kerajaan, termasuk Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0.

    Portal ini membolehkan pemohon membuat permohonan, mengemaskini maklumat, dan memantau status permohonan subsidi secara dalam talian.

    Bilakah SKDS 2.0 Dilaksanakan?

    Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 dilaksanakan secara berperingkat, bermula dengan Projek Rintis pada 1 Februari 2024.

    Setelah Projek Rintis selesai, sistem ini akan diperluaskan kepada semua syarikat yang layak pada 7 Mac 2024. Pelaksanaan secara berperingkat ini bertujuan untuk memastikan kelancaran dan keberkesanan sistem tersebut.

    Siapa Wajib Mohon Subsidi Diesel SKDS 2.0?

    Semua syarikat yang beroperasi di bawah Sektor Pengangkutan Darat (Barangan) di Semenanjung Malaysia diwajibkan untuk memohon kelayakan diesel bersubsidi melalui Sistem MySubsidi Diesel SKDS 2.0.

    Ini termasuk syarikat yang terlibat dalam pengangkutan kargo, bahan makanan, dan barangan lain melalui jalan darat.

    Siapa Yang Boleh Mohon SKDS 2.0?

    Pihak yang boleh memohon Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS) 2.0 adalah pemilik kenderaan, sama ada individu atau wakil bagi syarikat. Bagi pemohon syarikat, wakil yang dibenarkan untuk berurusan dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) mestilah mempunyai sekurang-kurangnya pangkat Eksekutif dalam syarikat tersebut.

    ‘Runner’ atau orang tengah tidak dibenarkan untuk membuat permohonan atau berurusan bagi pihak pemohon. Ini bertujuan untuk memastikan integriti dan ketelusan dalam proses permohonan serta mengelakkan sebarang penyalahgunaan atau penyelewengan.

    Bagi pemilik kenderaan yang termasuk dalam kategori yang layak, mereka boleh memohon SKDS 2.0 secara langsung sekiranya mereka adalah individu, atau melalui wakil syarikat yang berkelayakan sekiranya kenderaan tersebut dimiliki oleh syarikat.

    Bagi syarikat atau individu yang telah mendapat kelulusan untuk membeli diesel bersubsidi menggunakan fleetcard, mereka tertakluk kepada beberapa syarat.

    Antaranya, jumlah diesel bersubsidi yang diluluskan adalah untuk kegunaan kenderaan yang dimiliki sendiri atau yang didaftarkan di bawah syarikat pemohon sahaja. Pemegang subsidi juga perlu mengemukakan maklumat atau penjelasan yang lengkap dan tepat sekiranya diminta oleh KPDN.

    Pemegang subsidi juga dikehendaki memaklumkan kepada KPDN sekiranya terdapat sebarang perubahan ke atas aktiviti operasi pengangkutan mereka seperti pertukaran hak milik bas dan sebagainya.

    Mereka juga perlu mematuhi semua syarat yang ditetapkan dari masa ke semasa oleh KPDN serta memenuhi syarat dan terma yang ditetapkan oleh syarikat-syarikat minyak yang mengeluarkan fleetcard.

    KPDN berhak untuk mengkaji semula atau menarik balik kelulusan sekiranya pemegang subsidi gagal mematuhi mana-mana syarat yang telah ditetapkan.

    Apakah Peranan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dalam SKDS 2.0?

    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) mengurus dan melaksanakan program subsidi diesel serta pemantauan melalui Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS).

    Fungsi utama KPDN adalah untuk mengawal selia pengedaran diesel bersubsidi, memastikan kelancaran pelaksanaan program subsidi, dan menangani isu penyelewengan.

    KPDN telah melancarkan SKDS 2.0 dan bekerjasama dengan syarikat minyak untuk mempercepatkan proses permohonan dan kelulusan kad fleet. Ini menunjukkan komitmen kementerian dalam meningkatkan kecekapan program subsidi.

    Program subsidi diesel yang dikendalikan oleh KPDN untuk memberikan bantuan kepada pengguna yang layak. Tujuan utama program ini adalah untuk menyokong sektor pengangkutan dan industri yang bergantung kepada diesel dengan menyediakan subsidi bagi mengurangkan kos operasi.

    Dengan pelancaran SKDS 2.0, KPDN telah memperluaskan kelayakan subsidi kepada lebih banyak jenis kenderaan dan memperkenalkan sistem digital untuk pemantauan yang lebih efisien.

    Apa Itu Program Budi Madani?

    Program Budi Madani adalah inisiatif kerajaan Malaysia yang bertujuan untuk menyediakan subsidi diesel kepada golongan yang layak di Semenanjung Malaysia. Antara penerima subsidi ini termasuk pemilik kenderaan diesel persendirian, petani kecil, dan pekebun kecil komoditi.

    Matlamat utama program ini adalah untuk mengurangkan beban kos bahan api bagi golongan berpendapatan rendah (B40) dan sederhana (M40) dengan menyediakan bantuan tunai bulanan sebanyak RM200.

    Permohonan untuk Program Budi Madani boleh dilakukan secara dalam talian melalui laman web rasmi Budi Madani. Bantuan yang disediakan di bawah program ini diharapkan dapat membantu penerima dalam menampung kenaikan kos sara hidup dan memastikan kebajikan majoriti rakyat terus terpelihara.

    Di samping menyediakan bantuan subsidi diesel, Program Budi Madani juga merupakan sebahagian daripada usaha kerajaan untuk mengekang aktiviti penyeludupan dan ketirisan subsidi diesel. Dengan menyasarkan subsidi kepada golongan yang benar-benar memerlukannya, program ini berpotensi untuk mengurangkan penyalahgunaan subsidi dan memastikan bahawa manfaat subsidi sampai kepada penerima yang sepatutnya.

    Apa Beza Program Budi Madani dan SKDS 2.0?

    Budi Madani dan SKDS 2.0 adalah dua inisiatif yang berbeza tetapi kedua-duanya bertujuan untuk menyediakan subsidi diesel di Malaysia. Berikut adalah perbezaan utama antara kedua-dua program ini:

    AspekBudi MadaniSKDS 2.0 (Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi)
    TujuanMenyediakan bantuan tunai untuk mengurangkan kos sara hidup bagi golongan B40 dan M40, serta petani kecil dan pekebun kecil komoditi.Mengawal dan memantau pembelian serta penggunaan diesel bersubsidi untuk sektor pengangkutan barangan.
    Penerima ManfaatGolongan B40, M40, pemilik kenderaan diesel individu, petani kecil, dan pekebun kecil komoditi.Syarikat pengangkutan yang memiliki kenderaan tertentu yang layak seperti lori, van, dan kenderaan pengangkutan barangan lain.
    BantuanBantuan tunai sehingga RM200 sebulan.Subsidi diesel yang diberikan melalui penggunaan kad fleet.
    Proses PermohonanPermohonan boleh dibuat secara dalam talian melalui portal Budi Madani (budimadani.gov.my).Permohonan dilakukan melalui portal MySubsidi (mysubsidi.kpdn.gov.my).
    Jenis KenderaanPemilik kenderaan diesel individu, termasuk kenderaan persendirian.23 jenis kenderaan pengangkutan barangan seperti lori kargo am, lori minuman botol, lori refrigerated, dan lain-lain. Untuk SKDS 1.0 sebelum ini, ada 10 jenis kenderaan yang layak.
    Kementerian TerlibatKementerian Kewangan dan kementerian berkaitan pertanian dan komoditi.Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN).
    Sistem PemantauanTidak dinyatakan khusus.Menggunakan sistem kawalan digital yang terintegrasi dengan MySikap dan SSM untuk semakan waktu nyata (real-time).
    Kelulusan dan Pengeluaran KadKelulusan dan bantuan tunai diberikan dalam tempoh dua minggu selepas permohonan diluluskan.Kelulusan dalam 1-2 hari, pengeluaran kad fleet oleh syarikat minyak dalam 2-4 minggu.
    Perbandingan di Antara Program Budi Madani dan SKDS 2.0

    Ringkasan:

    • Budi Madani fokus pada pemberian bantuan tunai kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana serta petani kecil.
    • SKDS 2.0 pula fokus pada pengawalan dan pemantauan penggunaan diesel bersubsidi melalui kad fleet untuk kenderaan pengangkutan barangan yang layak.

    Apa Maksud ‘Fleet Card’?

    Dalam konteks subsidi diesel, ‘fleet card’ atau kad fleet merujuk kepada kad pintar yang digunakan oleh kenderaan komersial yang layak untuk membeli diesel bersubsidi di stesen minyak yang mengambil bahagian dalam program subsidi. Kad fleet ini berfungsi sebagai alat untuk memantau dan mengawal penggunaan diesel bersubsidi oleh kenderaan yang layak.

    Setiap kad fleet mempunyai maklumat unik berkaitan dengan kenderaan yang layak, seperti nombor pendaftaran kenderaan, jenis kenderaan, dan had pembelian diesel bersubsidi yang diperuntukkan. Apabila kenderaan yang layak membeli diesel bersubsidi di stesen minyak, kad fleet akan diimbas dan maklumat transaksi akan direkodkan secara elektronik.

    Penggunaan kad fleet dalam program subsidi diesel membolehkan kerajaan dan pihak berkuasa untuk memantau penggunaan diesel bersubsidi secara masa nyata. Ini membantu dalam mengesan sebarang aktiviti mencurigakan atau penyalahgunaan subsidi, serta memastikan bahawa subsidi diesel hanya digunakan oleh kenderaan yang layak sahaja.

    Selain itu, penggunaan kad fleet juga memudahkan proses pembelian diesel bersubsidi bagi pemilik kenderaan yang layak, kerana mereka tidak perlu melalui proses pengesahan kelayakan secara manual setiap kali membeli diesel bersubsidi. Kad fleet juga membolehkan pemilik kenderaan untuk memantau penggunaan diesel bersubsidi oleh kenderaan mereka dan mengesan sebarang aktiviti yang tidak diingini.

    Berapa Harga Diesel Bersubsidi di Malaysia Melalui Program SKDS 2.0?

    Harga diesel bersubsidi di Malaysia telah ditetapkan pada kadar RM2.15 per liter oleh kerajaan. Harga ini jauh lebih rendah berbanding harga diesel tanpa subsidi (RM3.35), yang tertakluk kepada turun naik harga pasaran antarabangsa.

    Pada harga RM2.15 per liter, pemilik kenderaan yang layak dapat menikmati penjimatan yang besar dalam kos operasi mereka. Sebagai contoh, bagi kenderaan komersial seperti lori yang menggunakan diesel dalam kuantiti yang banyak, subsidi ini dapat mengurangkan kos bahan api secara signifikan, seterusnya membantu meningkatkan margin keuntungan dan daya saing perniagaan mereka.

    Harga diesel bersubsidi yang tetap ini juga membantu dalam menstabilkan kos pengangkutan barangan dan perkhidmatan, kerana perubahan harga diesel di pasaran antarabangsa tidak akan mempengaruhi kos bahan api bagi kenderaan yang menerima subsidi. Ini dapat membantu dalam mengawal inflasi dan memastikan bahawa harga barangan keperluan harian kekal berpatutan bagi pengguna.

    Langkah kawalan seperti penggunaan kad fleet dan pemantauan rapi oleh pihak berkuasa penting untuk memastikan bahawa subsidi diesel pada harga RM2.15 per liter digunakan secara bertanggungjawab dan memberi manfaat kepada golongan yang disasarkan.

    Ini akan membantu memastikan kelestarian program subsidi dalam jangka panjang dan menyokong pertumbuhan ekonomi negara secara keseluruhan.

    Bolehkah Tukar Jenama Fleet Card?

    Ya, pemilik kenderaan yang layak dibenarkan untuk menukar jenama kad fleet mereka mengikut kesesuaian dan keperluan operasi mereka.

    Pertukaran jenama kad fleet (contohnya daripada Shell ke Petronas) boleh dilakukan melalui Sistem MySubsidi Diesel. Walau bagaimanapun, ia tertakluk kepada kelulusan daripada syarikat minyak yang baharu.

    Pertukaran jenama kad fleet adalah terhad kepada maksimum 3 kali setahun bagi setiap kenderaan yang layak. Had ini bertujuan untuk memastikan kestabilan dalam pemantauan penggunaan diesel bersubsidi dan mengelakkan penyalahgunaan subsidi melalui pertukaran kad fleet yang kerap.

    Pemilik kenderaan yang ingin menukar jenama kad fleet perlu mengemukakan permohonan melalui Sistem MySubsidi Diesel dan memberikan justifikasi yang munasabah untuk pertukaran tersebut.

    Bagaimana Cara Untuk Mohon Tambahan Kenderaan?

    Untuk memohon tambahan kenderaan di bawah program Sistem Kawalan Diesel Bersubsidi (SKDS 2.0), pemohon perlu mengikuti langkah-langkah berikut secara dalam talian.

    1. Layari laman web mysubsidi.kpdn.gov.my.
    2. Log masuk ke akaun syarikat atau individu.
    3. Pilih menu untuk permohonan baru atau tambahan kenderaan .
    4. Isi maklumat kenderaan yang hendak ditambah.
    5. Setelah selesai, hantar permohonan tersebut dan tunggu kelulusan daripada pihak berkuasa.

    Bagaimana Cara Untuk Mohon Tambahan Kuota Subsidi Diesel?

    Sekiranya pemohon ingin memohon tambahan kuota diesel bersubsidi, mereka perlu mengisi Borang SKDS-1 yang boleh didapati di laman web mysubsidi.kpdn.gov.my. Lengkapkan borang tersebut dengan maklumat yang diperlukan dan hantar ke alamat berikut:

    Pengerusi, Jawatankuasa Kelulusan Subsidi Diesel (JKSD)

    Bahagian Kawal Selia Petroleum,

    Sektor Barang Kawalan dan Subsidi,

    Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup,

    Aras 4 (Menara), No. 13, Persiaran Perdana, Presint 2,

    Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,

    62623 Putrajaya, Malaysia.

    Setelah permohonan dihantar, ia akan dibentangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kelulusan Subsidi Diesel (JKSD) untuk pertimbangan dan kelulusan.

    Sekiranya pemohon mempunyai sebarang pertanyaan mengenai status permohonan atau memerlukan bantuan, mereka boleh menghubungi Bilik Subsidi Fleetcard di talian 03-8882 6413, 03-8882 6758, atau 03-8882 6917.

    Apa Maksud Permit Khas Diesel Daripada KPDN?

    Permit Khas Diesel adalah satu kebenaran dan kelulusan yang diberikan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) untuk membolehkan syarikat atau perniagaan membeli diesel bersubsidi dalam kuantiti 20 liter ke atas.

    Permit ini adalah penting untuk memastikan bahawa hanya pihak yang layak dan mematuhi syarat-syarat tertentu dapat menikmati subsidi diesel.

    Ia bertujuan untuk mengawal penggunaan dan pengagihan diesel bersubsidi secara adil dan teratur, serta mencegah penyalahgunaan subsidi tersebut.

    Adakah KPDN Menyediakan Pusat Panggilan MySubsidi Diesel Untuk Bantuan Berkaitan SKDS 2.0?

    Ya, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri (KPDN) menyediakan Pusat Panggilan SKDS 2.0 dan Bilik Subsidi Fleet Card untuk pemilik kenderaan yang mempunyai sebarang pertanyaan atau memerlukan bantuan berkaitan dengan SKDS 2.0 secara umum.

    Pusat Panggilan SKDS 2.0 boleh dihubungi melalui talian 03-8882 5917, 03-8882 6176, 03-8882 5894, atau 03-8882 5893. Waktu operasi pusat panggilan adalah dari jam 8:00 pagi hingga 5:00 petang pada hari bekerja.

    Kakitangan pusat panggilan akan memberikan maklumat dan panduan berkaitan dengan permohonan SKDS 2.0, kriteria kelayakan, proses kelulusan, dan sebarang pertanyaan lain berkaitan dengan program subsidi diesel. Mereka juga akan membantu dalam menyelesaikan sebarang isu atau aduan yang berkaitan dengan SKDS 2.0.

    Pemilik kenderaan digalakkan untuk menggunakan saluran pertanyaan ini sekiranya mereka memerlukan penjelasan atau bantuan berkaitan dengan SKDS 2.0, bagi memastikan kelancaran proses permohonan dan penggunaan diesel bersubsidi.

    Adam Haris merupakan individu yang minat bidang computer security, cybersecurity, digital security dan information technology security (IT security). Adam juga berkongsi pengetahuan dan pandangan tentang topik berkaitan scam dan penipuan.

    Leave A Reply