What's Hot

    AINS NILAM atau Advance Integrated NILAM System (ains.moe.gov.my) adalah sistem pengurusan dalam talian untuk program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Sistem Perekodan Bacaan Nilam @ Advance Integrated Nilam System (AINS) telah dilancarkan pada 19 Mac 2024 di SK Taman Seri Rampai, Kuala Lumpur.

    Majlis pelancaran ini diadakan bersempena dengan Program Galakan Membaca KPM Tahun 2024. Tujuan utama AINS NILAM adalah untuk memudahkan pengurusan dan pemantauan aktiviti membaca di sekolah-sekolah di Malaysia. Ia juga membolehkan pelajar login untuk merekod bacaan buku mereka.

    Aplikasi AINS yang telah dibangunkan oleh pasukan JomBaca adalah cetusan idea daripada program MYHackathon 2022. Program MYHackathon merupakan inisiatif nasional yang dipacu oleh MOSTI serta Cradle Fund Sdn. Bhd. (Cradle) sebagai agensi pelaksana, bertujuan mendorong pembangunan teknologi dan inovasi di kalangan startup dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan awam.

    AINS NILAM berperanan membantu meringankan beban guru dalam menganalisa perekodan bacaan murid serta memberi maklumat terperinci kandungan-kandungan terkini yang menarik minat pelajar untuk terus mengekalkan budaya membaca.

    Advance Intergrated NILAM System (AINS)

    Apa Itu AINS NILAM?

    AINS merupakan sistem yang dibangunkan oleh Bahagian Sumber Teknologi Pendidikan (BSTP) untuk memudahkan pengumpulan rekod-rekod bacaan dalam program Nadi Ilmu Amalan Membaca (NILAM).

    Program NILAM telah dilaksanakan oleh KPM sejak 25 tahun lalu, sebagai salah satu komponen sistem pendidikan di Malaysia dengan tujuan membudayakan sikap suka membaca dalam kalangan murid secara berterusan sebagai salah satu proses pembelajaran sepanjang hayat.

    Melalui sistem AINS, murid-murid boleh merekod bacaan mereka dan memberi ulasan terhadap maklumat dan pengetahuan yang diperoleh dari pelbagai sumber.

    Penilaian pembacaan akan dijalankan secara berterusan sepanjang tahun dan jumlah bacaan akan dikumpulkan secara kumulatif sehingga murid menamatkan persekolahan di peringkat rendah dan menengah.

    Bagaimana Cara Login AINS NILAM?

    Untuk log masuk ke platform AINS NILAM, murid perlu menggunakan ID DELIMa untuk log masuk. ID DELIMa mempunyai format [email protected]. Jika anda belum mempunyai ID DELIMa, sila berhubung dengan guru kelas anda untuk bantuan.

    Berikut ialah langkah-langkah untuk log masuk AINS NILAM:

    1. Layari https://ains.moe.gov.my/
    2. Klik pada butang LOG MASUK dengan DELIMa.
    3. Pilih akaun DELIMa anda atau pilih “Gunakan akaun lain”.
    4. Masukkan ID DELIMa anda dan klik “Seterusnya”.
    5. Masukkan kata laluan untuk akaun DELIMa anda dan klik “Seterusnya”.
    6. Klik “Teruskan” sebagai langkah terakhir.
    7. Anda telah berjaya log masuk AINS NILAM.

    Sekiranya murid menghadapi masalah untuk log masuk ke AINS NILAM menggunakan ID DELIMa, sila periksa ID dan kata laluan. Pastikan ID DELIMa dan kata laluan yang dimasukkan adalah betul dan tidak terdapat sebarang kesalahan ejaan atau huruf besar/kecil.

    Sekiranya terlupa kata laluan, gunakan fungsi pemulihan kata laluan yang disediakan pada halaman log masuk atau hubungi guru kelas untuk mendapatkan bantuan.

    Apa Itu ID DELIMa Yang Digunakan Untuk Log Masuk AINS NILAM?

    ID DELIMa merupakan akaun pengguna yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk kegunaan murid dan guru dalam sistem pendidikan digital mereka.

    ID ini membolehkan murid dan guru mengakses pelbagai platform pembelajaran dalam talian, termasuk AINS NILAM.

    Format ID DELIMa bagi murid biasanya adalah seperti berikut: [email protected]. Komponen ID DELIMa terdiri daripada dua bahagian utama, iaitu “m-xxxxxxxx” yang merupakan nombor pengenalan unik murid yang disediakan oleh KPM, dan “@moe-dl.edu.my” iaitu domain rasmi untuk ID DELIMa.

    Untuk mendapatkan ID DELIMa, murid perlu berhubung dengan guru kelas kerana ID ini biasanya diberikan oleh pihak sekolah.

    Apa Kegunaan Lain ID DELIMa?

    ID DELIMa juga membolehkan pelajar mengakses pelbagai platform dan aplikasi lain yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM). Antara kegunaan lain ID DELIMa adalah seperti berikut:

    • Google Classroom, untuk menguruskan pembelajaran dalam talian, tugasan, dan komunikasi antara guru dan pelajar.
    • Google Drive, untuk menyimpan dan berkongsi bahan pembelajaran dalam talian.
    • Google Meet, untuk mengadakan kelas dalam talian dan sesi perjumpaan maya.
    • Delima Portal, untuk mengakses pelbagai sumber pembelajaran digital dan aplikasi pendidikan yang disediakan oleh KPM.

    Apa Itu AINS Dashboard?

    AINS Dashboard (ains-dashboard.moe.gov.my) adalah portal khusus yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) untuk membantu Guru Perpustakaan dan Media (GPM), pegawai Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), dan pegawai di KPM dalam mengurus dan memantau aktiviti pembacaan pelajar serta pelaksanaan program NILAM.

    Portal ini menyediakan pelbagai ciri, termasuk pengurusan rekod pembacaan pelajar dengan lebih sistemaik dan menyediakan laporan terperinci tentang aktiviti pembacaan pelajar yang boleh dianalisis untuk meningkatkan strategi pengajaran.

    Melalui AINS Dashboard, guru dan pegawai boleh memantau tahap pencapaian pembacaan pelajar dari peringkat bilik darjah hingga ke peringkat kebangsaan. AINS Dashboard juga menyediakan alat untuk pengurusan perpustakaan sekolah, termasuk pemantauan bahan bacaan yang dipinjam dan dikembalikan

    AINS Dashboard memudahkan guru dan pegawai dalam melaksanakan program NILAM secara lebih efektif. Portal ini membantu mengenal pasti pelajar yang memerlukan bimbingan tambahan serta memupuk budaya membaca dalam kalangan pelajar.

    Apa Beza ains.moe.gov.my Dan ains-dashboard.moe.gov.my?

    ains.moe.gov.my dan ains-dashboard.moe.gov.my merupakan dua portal yang berbeza di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

    Portal ains.moe.gov.my disasarkan kepada pelajar dan digunakan untuk mengakses sistem NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca), di mana mereka boleh merekod dan menguruskan aktiviti pembacaan mereka. Pelajar perlu menggunakan ID DELIMa untuk log masuk ke portal ini.

    Antara ciri-ciri yang disediakan termasuk rekod pembacaan, bahan pembelajaran digital, dan aktiviti pembelajaran.

    Portal ains-dashboard.moe.gov.my pula disasarkan kepada guru (Guru Perpustakaan dan Media – GPM), pegawai Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), dan pegawai di Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

    Portal ini digunakan oleh guru dan pegawai untuk mengurus dan memantau pelbagai aspek sistem NILAM serta aktiviti pembacaan pelajar.

    Guru dan pegawai perlu menggunakan akaun yang disediakan oleh KPM untuk log masuk ke portal ini. Antara ciri-ciri yang disediakan termasuk pengurusan rekod pembacaan pelajar, analisis data, laporan pembacaan, dan alat pengurusan perpustakaan.

    Apa Kepentingan AINS NILAM?

    Dalam konteks sekolah dan guru, AINS NILAM (Advance Integrated NILAM System) penting dalam pengurusan dan pelaksanaan program NILAM secara efektif.

    1. Sistem ini memudahkan proses pendaftaran murid dalam program NILAM, membolehkan guru menguruskan data murid dengan lebih sistematik dan menjimatkan masa.
    2. AINS NILAM menyediakan platform untuk guru memantau rekod bacaan murid, termasuk buku yang dibaca, bilangan muka surat, dan ringkasan buku. Ini membantu guru menilai minat dan perkembangan literasi murid, serta mengenal pasti murid yang memerlukan bimbingan tambahan.
    3. Sistem ini membolehkan guru memantau pencapaian murid dalam program NILAM, menilai keberkesanan strategi pengajaran dan pembelajaran, serta merancang intervensi yang sesuai untuk meningkatkan kemahiran membaca murid.
    4. AINS NILAM menyediakan fungsi penjanaan laporan dan statistik berkaitan aktiviti membaca di peringkat sekolah, membantu pihak pentadbiran sekolah dalam membuat keputusan berdasarkan data dan merancang strategi untuk menambah baik program NILAM.
    5. Sistem ini memudahkan pengurusan aktiviti dan pertandingan berkaitan NILAM di peringkat sekolah, daerah, negeri, dan kebangsaan, membolehkan guru merancang dan melaksanakan aktiviti yang menggalakkan budaya membaca dalam kalangan murid.

    Dalam konteks ibu bapa dan murid, AINS NILAM membantu dalam menggalakkan budaya membaca dan memantau perkembangan literasi anak-anak mereka.

    1. Ibu bapa dapat memantau rekod bacaan anak-anak mereka melalui sistem ini, termasuk buku yang dibaca, bilangan muka surat, dan ringkasan buku. Ini membolehkan ibu bapa mengambil maklum tentang minat dan kemajuan membaca anak-anak mereka, serta memberi sokongan dan galakan yang sewajarnya.
    2. Murid-murid dapat merekodkan bacaan mereka dalam AINS NILAM, memupuk rasa tanggungjawab dan motivasi untuk membaca secara konsisten. Sistem ini juga menyediakan platform untuk murid berkongsi ringkasan buku yang dibaca, menggalakkan interaksi dan perbincangan tentang bahan bacaan dalam kalangan rakan sebaya.
    3. AINS NILAM membolehkan ibu bapa dan murid mengakses laporan dan statistik berkaitan pencapaian membaca, memberikan maklum balas tentang kemajuan dan potensi penambahbaikan.
    4. Sistem ini memaklumkan ibu bapa dan murid tentang aktiviti dan pertandingan membaca yang dianjurkan di peringkat sekolah, daerah, negeri, dan kebangsaan, menggalakkan penyertaan aktif dalam program NILAM dan memupuk budaya membaca dalam keluarga.

    Bagaimana Cara Kira Markah atau Mata dalam Sistem AINS NILAM?

    Kiraan markah atau mata dalam AINS NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) adalah berdasarkan kepada jenis bahan bacaan dan jumlah halaman yang dibaca oleh pelajar. Sistem NILAM memberikan mata untuk setiap bahan bacaan yang direkodkan oleh pelajar.

    Jenis bahan bacaan dan mata yang diberikan dalam sistem AINS NILAM adalah seperti berikut:

    Buku Fiksyen (Novel, Cerita Pendek, dll.)

    • 0-50 halaman: 5 mata
    • 51-100 halaman: 10 mata
    • 101-200 halaman: 15 mata
    • Lebih dari 200 halaman: 20 mata

    Buku Non-Fiksyen (Biografi, Ensiklopedia, dll.)

    • 0-50 halaman: 5 mata
    • 51-100 halaman: 10 mata
    • 101-200 halaman: 15 mata
    • Lebih dari 200 halaman: 20 mata

    Majalah

    • 0-20 halaman: 2 mata
    • 21-50 halaman: 5 mata
    • Lebih dari 50 halaman: 10 mata

    Surat Khabar

    • 0-5 halaman: 2 mata
    • 6-10 halaman: 5 mata
    • Lebih dari 10 halaman: 10 mata

    Bahan Digital (E-book, Artikel Dalam Talian, dll.)

    Mata diberikan berdasarkan kesamaan dengan jumlah halaman dalam bahan bercetak. Misalnya, jika e-book tersebut mempunyai 100 halaman, maka ia boleh dikira seperti buku fiksi atau non-fiksi dengan jumlah halaman yang sama.

    Macam Mana Nak Rekod Bacaan Buku?

    Untuk merekod bacaan buku dalam sistem AINS NILAM, murid perlu log masuk ke portal AINS NILAM menggunakan ID DELIMa masing-masing.

    Murid perlu merekodkan setiap bahan bacaan yang telah mereka baca dengan memasukkan maklumat seperti tajuk buku, pengarang, jumlah halaman, dan tarikh mula dan tamat membaca.

    Rekod bacaan pelajar akan dinilai dan disahkan oleh guru GPM atau guru yang bertanggungjawab. Mata akan dikira secara automatik berdasarkan maklumat yang dimasukkan oleh pelajar mengikut kategori dan jumlah halaman bahan bacaan tersebut.

    Bagaimana Contoh Kiraan Mata AINS NILAM?

    Jika seorang pelajar membaca sebuah novel dengan 150 halaman, mereka akan menerima 15 mata. Jika mereka membaca sebuah majalah dengan 30 halaman, mereka akan menerima 5 mata.

    Apakah Tahap Pengiktirafan NILAM?

    Berikut adalah jadual untuk Tahap Pengiktirafan NILAM:

    Tahap PengiktirafanJumlah Mata
    Gangsa100 – 249 mata
    Perak250 – 499 mata
    Emas500 – 799 mata
    Permata800 mata ke atas
    Perbandingan Tahap Pengiktirafan NILAM

    Nota:

    • Jumlah mata mungkin berbeza mengikut sekolah atau daerah.
    • Untuk maklumat yang lebih tepat, sila rujuk kepada guru GPM atau pihak sekolah yang bertanggungjawab ke atas program NILAM di sekolah anda.

    Soalan Lazim Berkenaan AINS NILAM

    Soalan Lazim (FAQ) berikut menyediakan maklumat terperinci mengenai AINS NILAM, termasuk cara mengakses sistem, jenis bahan bacaan yang boleh direkodkan, pengiraan mata, ganjaran yang ditawarkan, dan peranan ibu bapa dalam memantau perkembangan membaca anak-anak mereka.

    1. Apakah maksud NILAM?

    ‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai.

    Program AINS NILAM bertujuan untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan pelajar dan meningkatkan literasi mereka melalui pelbagai aktiviti membaca yang menarik dan bermakna.

    2. Bagaimana pelaksanaan NILAM?

    Pelaksanaan program NILAM memberi penekanan kepada kualiti bahan bacaan yang dibaca oleh murid. Murid digalakkan untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan, termasuk buku, majalah, surat khabar, dan bahan digital, untuk memperkayakan pengetahuan dan pengalaman membaca mereka.

    Program ini juga melibatkan aktiviti-aktiviti sokongan seperti perbincangan buku, ulasan bacaan, dan pertandingan membaca untuk meningkatkan minat dan penglibatan murid.

    3. Bagaimana cara untuk akses sistem AINS?

    Untuk mengakses AINS, klik pada logo AINS yang terdapat pada platform DELIMa dan anda akan dibawa terus ke paparan aplikasi AINS. Selain itu, AINS juga boleh diakses secara langsung melalui pautan URL https://ains.moe.gov.my menggunakan pelayar web.

    4. Bagaimana log masuk ke sistem AINS?

    Murid boleh log masuk ke sistem AINS menggunakan ID DELIMA mereka secara single sign-on (SSO). Semasa log masuk, pastikan tiada akaun e-mel lain yang sedang digunakan pada pelayar web anda.

    Jika murid menggunakan komputer yang dikongsi dengan murid lain, pastikan murid yang telah menggunakan sebelum ini telah log keluar daripada akaun Google mereka.

    Jika log keluar tidak dilakukan, murid seterusnya mungkin tidak dapat log masuk untuk aktiviti yang berikutnya.

    5. Siapakah pengguna Sistem AINS?

    Pengguna sistem AINS NILAM terdiri daripada murid sebagai pengguna utama. Selain itu, guru, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) juga menggunakan sistem ini untuk memantau aktiviti membaca murid melalui papan pemuka (dashboard) yang disediakan.

    6. Adakah AINS boleh diakses melalui aplikasi peranti smartphone?

    Ya, AINS boleh diakses melalui peranti smartphone atau peranti mudah alih menggunakan kaedah Android Webview. Kaedah ini membolehkan kandungan web AINS dipaparkan secara langsung melalui aplikasi pihak ketiga yang menggunakan komponen Chrome, tanpa perlu membuka aplikasi pelayar web secara berasingan.

    Ini memudahkan murid untuk mengakses AINS menggunakan peranti mudah alih mereka.

    7. Bagaimanakah cara untuk menghubungi pihak AINS sekiranya terdapat masalah serta aduan?

    Sekiranya pengguna menghadapi sebarang masalah atau mempunyai aduan berkaitan dengan sistem AINS, mereka boleh klik menu sisi (sidebar) dalam sistem dan dapatkan bantuan helpdesk.

    Pengguna juga boleh menghantar maklum balas atau pertanyaan melalui pautan borang dalam talian melalui Google Form di https://forms.gle/58bSy8hs9cn7svyeA.

    8. Bagaimanakah cara membuat aduan sekiranya berlaku sebarang kesilapan maklumat dalam paparan AINS?

    Sekiranya pengguna mendapati sebarang kesilapan maklumat dalam paparan AINS, mereka boleh membuat aduan dengan menyertakan maklumat berikut untuk tujuan semakan:

    • Nombor Kad Pengenalan
    • Kod Sekolah
    • Jenis masalah yang dihadapi
    • Nombor telefon untuk dihubungi

    Maklumat ini akan membantu pihak AINS untuk menyiasat dan menyelesaikan masalah yang dilaporkan dengan lebih cepat dan efisien.

    9. Adakah data AINS murid akan hilang sekiranya pelajar berpindah ke sekolah lain?

    Tidak, data bahan bacaan NILAM pelajar tidak akan hilang sekiranya mereka berpindah ke sekolah lain. Semua data bacaan pelajar disimpan secara berpusat dalam KPM.

    Ini bermakna, walaupun pelajar bertukar sekolah, rekod bacaan mereka akan kekal dan boleh diakses melalui sistem AINS di sekolah baharu mereka.

    10. Adakah guru perlu kemaskini APDM sekiranya pelajar berpindah sekolah supaya rekod AINS kekal?

    Ya, sekiranya pelajar berpindah sekolah, sama ada dalam daerah atau negeri yang sama, guru data di sekolah baharu perlu mengemaskini maklumat pelajar dalam Aplikasi Pangkalan Data Murid (APDM) dengan kadar segera.

    Setelah maklumat pelajar disahkan dalam APDM, maklumat tersebut akan dikemaskini secara automatik dalam sistem AINS. Ini memastikan pelajar dapat terus mengakses dan mengemaskini rekod bacaan mereka tanpa gangguan, walaupun setelah berpindah ke sekolah baharu.

    11. Adakah AINS ini menyediakan manual penggunaan bagi tujuan rujukan?

    Ya, manual penggunaan AINS telah diedarkan kepada semua Jabatan Pendidikan Negeri untuk rujukan pihak sekolah dan penggunaan murid.

    Manual ini mengandungi maklumat terperinci mengenai cara menggunakan sistem AINS, termasuk panduan log masuk, merekodkan bahan bacaan, dan mengakses ciri-ciri lain dalam sistem.

    Modul atau manual penggunaan ini juga boleh diakses secara dalam talian melalui pautan Google Drive yang disediakan KPM.

    Selain itu, panduan log masuk juga disediakan pada paparan awal aplikasi AINS untuk memudahkan pengguna baharu.

    12. Bagaimana untuk tambah nama murid jika tiada dalam senarai murid?

    Sekiranya nama seorang murid tidak terdapat dalam senarai murid di sistem AINS, guru NILAM boleh merujuk kepada guru data sekolah untuk menyemak maklumat murid tersebut dalam Aplikasi Data Murid (APDM).

    Guru data bertanggungjawab untuk mengemaskini dan mengesahkan maklumat murid dalam APDM. Sekiranya maklumat murid didapati tidak lengkap atau tidak tepat dalam APDM, guru data perlu membuat pengemaskinian yang sewajarnya.

    Setelah maklumat murid dikemaskini dalam APDM, maklumat tersebut akan diselaraskan dengan sistem AINS secara automatik.

    13. Bagaimana jika Guru GPM, Guru NILAM, Guru kelas, PPD, JPN dan KPM ingin melihat / memantau apa yang telah diisi oleh murid?

    Guru GPM (Guru Penyelaras Mata Pelajaran), Guru NILAM, Guru kelas, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), Jabatan Pendidikan Negeri (JPN), dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) boleh memantau aktiviti dan rekod bacaan murid melalui papan pemuka (dashboard) yang disediakan dalam sistem AINS.

    Dashboard ini memaparkan analisis dan statistik berkaitan aktiviti membaca murid, seperti bilangan bahan bacaan yang direkodkan, jenis bahan bacaan yang popular, dan pencapaian murid mengikut kelas atau sekolah.

    Maklumat ini membolehkan pihak-pihak yang berkenaan untuk memantau perkembangan program NILAM di peringkat sekolah, daerah, negeri, dan kebangsaan, serta mengenal pasti area yang memerlukan penambahbaikan.

    14. Apakah jenis bahan bacaan yang boleh direkodkan dalam AINS NILAM?

    Pelajar boleh merekodkan pelbagai jenis bahan bacaan dalam AINS NILAM, termasuk:

    • Buku fiksyen, seperti novel dan cerpen
    • Buku bukan fiksyen, seperti biografi, autobiografi, dan buku rujukan
    • Majalah dan jurnal
    • Surat khabar dan artikel berita
    • Bahan bacaan digital, seperti e-buku, artikel dalam talian, dan blog

    AINS NILAM menggalakkan pelajar untuk membaca bahan bacaan yang pelbagai untuk memperkayakan pengetahuan dan pengalaman membaca mereka.

    15. Bagaimanakah mata dikira dalam AINS NILAM?

    Mata dalam AINS NILAM dikira berdasarkan jenis bahan bacaan yang dibaca oleh pelajar dan jumlah halaman yang dilengkapkan. Setiap jenis bahan bacaan mempunyai skala mata yang berbeza. Contohnya:

    • Buku fiksyen: 5 mata (0-50 halaman), 10 mata (51-100 halaman), 15 mata (101-200 halaman), 20 mata (lebih dari 200 halaman)
    • Buku bukan fiksyen: 5 mata (0-50 halaman), 10 mata (51-100 halaman), 15 mata (101-200 halaman), 20 mata (lebih dari 200 halaman)
    • Majalah: 2 mata (0-20 halaman), 5 mata (21-50 halaman), 10 mata (lebih dari 50 halaman)
    • Surat khabar: 2 mata (0-5 halaman), 5 mata (6-10 halaman), 10 mata (lebih dari 10 halaman)
    • Bahan digital: Mata dikira berdasarkan bilangan halaman atau persamaan dengan bahan bercetak

    Mata yang dikumpulkan oleh pelajar akan direkodkan dalam sistem AINS dan menyumbang kepada pencapaian keseluruhan mereka dalam program NILAM.

    16. Adakah AINS NILAM menyediakan sebarang ganjaran untuk menggalakkan pembacaan?

    Ya, AINS NILAM menyediakan anugerah, reward atau ganjaran mata untuk menggalakkan pelajar membaca dengan lebih kerap dan konsisten. Antaranya insentif AINS NILAM adalah seperti berikut:

    • Ganjaran mata, di mana pelajar akan menerima ganjaran mata untuk setiap bahan bacaan yang direkodkan dalam sistem. Mata yang dikumpulkan boleh ditukarkan dengan hadiah atau pengiktirafan tertentu.
    • Pelajar yang mencapai tahap bacaan tertentu atau menunjukkan peningkatan ketara dalam aktiviti membaca akan menerima pengiktirafan dan anugerah, seperti sijil, badge digital, atau hadiah istimewa.

    Ganjaran-ganjaran ini bertujuan untuk meningkatkan motivasi dan penglibatan pelajar dalam program NILAM, serta memupuk tabiat membaca yang berterusan.

    17. Bolehkah ibu bapa memantau rekod bacaan anak-anak mereka melalui AINS NILAM?

    Pada masa ini, akses langsung kepada AINS NILAM hanya diberikan kepada murid, guru, dan pentadbir sekolah yang berkaitan. Walau bagaimanapun, ibu bapa masih boleh memantau perkembangan dan pencapaian membaca anak-anak mereka melalui cara-cara berikut:

    • Ibu bapa boleh menghubungi guru yang bertanggungjawab untuk mendapatkan maklumat terkini mengenai rekod bacaan dan pencapaian anak-anak mereka dalam program NILAM.
    • Sekolah mungkin menyediakan laporan berkala mengenai pencapaian murid dalam program NILAM, termasuk bilangan bahan bacaan yang direkodkan dan mata yang dikumpulkan. Ibu bapa boleh meminta laporan ini daripada pihak sekolah.
    • Ibu bapa digalakkan untuk berbincang dengan anak-anak mereka mengenai bahan bacaan yang telah dibaca dan pengalaman membaca mereka. Ini bukan sahaja membolehkan ibu bapa memantau perkembangan membaca anak-anak, tetapi juga menggalakkan interaksi dan minat membaca dalam keluarga.

    Walaupun akses langsung kepada AINS NILAM mungkin terhad, ibu bapa masih memainkan peranan penting dalam menyokong dan menggalakkan tabiat membaca anak-anak mereka di luar waktu sekolah.

    18. Adakah rekod bacaan pelajar dalam AINS NILAM akan dikekalkan selepas mereka menamatkan persekolahan?

    Ya, rekod bacaan pelajar dalam AINS NILAM akan dikekalkan dalam repositori KPM walaupun selepas mereka menamatkan persekolahan. Ini bermakna pelajar boleh merujuk kembali rekod bacaan mereka pada bila-bila masa, walaupun setelah meninggalkan alam persekolahan.

    Antara beberapa kelebihan pengekalan rekod bacaan AINS NILAM adalah seperti berikut:

    • Pelajar boleh merujuk kembali bahan bacaan yang pernah dibaca untuk tujuan ulang kaji, penyelidikan, atau minat peribadi.
    • Dengan melihat kembali rekod bacaan, pelajar boleh menilai perkembangan dan pencapaian membaca mereka dari semasa ke semasa, serta mengenal pasti bidang yang memerlukan penambahbaikan.
    • Rekod bacaan yang menyeluruh boleh menjadi bukti pencapaian dan minat membaca seseorang pelajar

    Apa Itu IQ NILAM (iqnilam.moe.gov.my)?

    Program IQ NILAM (Indeks Kualiti NILAM) adalah satu inisiatif oleh Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menggalakkan budaya membaca di kalangan pelajar sekolah di Malaysia. Program ini membolehkan pelajar merekod dan menilai bahan bacaan mereka melalui sistem digital yang dikenali sebagai IQ NILAM. Melalui sistem ini, pelajar boleh mendapatkan mata ganjaran yang boleh menyumbang kepada pencapaian mereka dalam penilaian kokurikulum seperti PAJSK (Pentafsiran Aktiviti Jasmani, Sukan, dan Kokurikulum).

    Sistem IQ NILAM kini telah ditingkatkan kepada sistem yang lebih maju dikenali sebagai AINS NILAM (Advance Integrated NILAM System). AINS NILAM dilancarkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dengan kerjasama MOSTI. Sistem ini bertujuan untuk mempermudah proses perekodan bahan bacaan pelajar serta memantau status dan pencapaian mereka secara lebih efisien. AINS NILAM juga dilengkapi dengan ciri-ciri interaktif seperti permainan dan cadangan bahan bacaan yang menarik untuk menggalakkan pelajar membaca lebih banyak.

    Apa Itu NILAM JOHOR (nilamjohor.edu.my)?

    NILAM Johor adalah singkatan bagi “Nadi Ilmu Amalan Membaca” yang merupakan program galakan membaca khusus untuk sekolah-sekolah di negeri Johor. Program ini adalah sebahagian daripada inisiatif NILAM kebangsaan yang diperkenalkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM), tetapi disesuaikan dengan keperluan dan konteks negeri Johor.

    Objektif utama NILAM Johor adalah untuk memupuk budaya membaca dalam kalangan pelajar sekolah rendah dan menengah di Johor. Program ini menggalakkan pelajar untuk membaca pelbagai jenis bahan bacaan, termasuk buku, majalah, dan surat khabar, serta merekodkan aktiviti membaca mereka.

    Beberapa ciri utama NILAM Johor termasuk:

    1. Pelajar diberikan mata atau markah berdasarkan jumlah bahan bacaan yang telah dibaca dan direkodkan.
    2. Sekolah-sekolah menganjurkan aktiviti dan pertandingan berkaitan membaca untuk menggalakkan penyertaan pelajar dalam program ini.
    3. Pelajar yang mencapai tahap mata tertentu akan menerima pengiktirafan dan ganjaran, seperti sijil atau hadiah.
    4. Guru-guru dan pustakawan sekolah memainkan peranan penting dalam memantau dan menggalakkan penyertaan pelajar dalam NILAM Johor.

    Program NILAM Johor diselaraskan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Johor (JPNJ) dengan kerjasama pihak sekolah, Pejabat Pendidikan Daerah (PPD), dan pihak berkepentingan lain.

    Apa Beza NILAM JOHOR dan AINS NILAM?

    AINS NILAM dan NILAM Johor adalah dua sistem yang berkaitan dengan program NILAM (Nadi Ilmu Amalan Membaca) yang berbeza dari segi skop dan penggunaan. Berikut adalah perbezaan utama antara kedua-duanya:

    AspekAINS NILAMNILAM Johor
    Skop Penggunaan– Sistem pengurusan NILAM di peringkat kebangsaan
    – Digunakan oleh sekolah-sekolah di seluruh Malaysia
    – Sistem khusus yang dibangunkan oleh Jabatan Pendidikan Negeri Johor
    – Digunakan oleh sekolah-sekolah di negeri Johor sahaja
    Ciri-ciri– Perekodan bahan bacaan secara digital
    – Dipantau oleh pihak sekolah, PPD, JPN, dan KPM
    – Dilengkapi dengan elemen interaktif seperti permainan dan penilaian
    – Menyediakan cadangan bahan bacaan
    – Memberi ganjaran mata kepada pelajar
    – Perekodan bahan bacaan secara dalam talian khusus untuk pelajar dan guru di Johor
    – Modul NILAM Johor menyediakan cara mudah untuk pelajar merekod aktiviti bacaan mereka
    – Membolehkan guru dan pentadbir sekolah untuk memantau dan menganalisis rekod
    Objektif– Membantu guru dalam menganalisis rekod bacaan pelajar
    – Memberi maklumat terkini yang menarik minat pelajar untuk terus membaca
    – Memudahkan pelajar, guru, sekolah, PPD, dan JPN di Johor dalam pengumpulan data bacaan
    – Memberikan pengiktirafan dalam pencapaian bintang PAJSK (Penilaian Aktiviti Jasmani, Sukan, dan Kokurikulum)
    Perbanding AINS NILAM dan NILAM JOHOR

    AINS NILAM adalah sistem peringkat kebangsaan yang digunakan di seluruh Malaysia kecuali Johor, dengan ciri-ciri interaktif untuk menggalakkan pembacaan. NILAM Johor adalah sistem yang khusus untuk negeri Johor, membolehkan rekod bacaan diuruskan secara sistematik di peringkat negeri tersebut.

    Adam Haris merupakan individu yang minat bidang computer security, cybersecurity, digital security dan information technology security (IT security). Adam juga berkongsi pengetahuan dan pandangan tentang topik berkaitan scam dan penipuan.

    1 Comment

    Leave A Reply